Ett varv till. Russels tionde budord (källa).

10.
Do not feel envious of the happiness of those who live in a fool’s paradise, for only a fool will think that it is happiness.

Låt oss se på ett litet exempel. I vårt västra grannland folkomröstade man bort kärnkraften år 1980. Här tar jag inte ställning för om detta var ett bra beslut eller inte – det är en annan debatt.

Det jag egentligen tar fasta på är att många av nej-sidans anhängare antagligen trodde sig ha besegrat en demon. Nu var man på väg mot en ljus framtid. Mysiga röda stugor med vita knutar. Kompost bakom hörnet. Inga äckliga kraftverk bakom tomtgränsen. Bara att knega på. Behövde man ström, pluggade man kabeln i väggen. Då kunde man lyssna på protestsånger i radion.

I radion och TV hörde man ännu inte oroande nyheter om klimatproblem! Bloggaren kände till dem!!! Vid Helsingfors universitet diskuterade vi saken under slutet av 70-talet! Minns graferna över de ökande halterna av koldioxid. Det vi oroade oss för, var att den stora allmänheten antagligen aldrig skulle intressera sig för saken!

Som ung fysiker försökte jag ibland diskutera vissa problem med andra ”vuxna”. Minns framför allt tre påståenden jag kom fram med:
1. Vi kommer att ha en klimatdiskussion inom något tiotal år
2. Sovjetunionen kommer inte att existera som sådan år 2020
3. Vi kommer att prova på en europeisk union av något slag inom 30 år

Typiska reaktioner:
1.
Ha ha. Tror du verkligen att människan kan påverka någonting så stort som jordklotet? Tala om överlägsenhet!
2.
Nej! Sovjetunionen kommer alltid att finnas.
3.
Någon europeisk sammanslutning blir aldrig av. Nationalitetskänslorna i Europa är för starka.

Du är för ung och saknar den rätta utbildningen för att förstå så här invecklade saker (humaniora/statsvetenskap)

He he

Verkligheten är ofta betydligt mera komplex än vi kan föreställa oss. Det finns inga patentlösningar på lycka. Många saker har provats, men funnits korta i rocken. Ett val idag, kan få oanade konsekvenser om ett antal år.

Kanske är man lycklig om man inte inser det! Jag vet inte! Påstår mig inte skåda längre in i framtiden än någon annan. Det som skiljer en fattig fysiklektor ifrån mången annan, är att jag gärna skulle ha den förmågan. På gott och ont.