Det ligger inte i min karaktär att tro på att våra öden styrs av stjärnor och planeter på enorma avstånd från Jorden. Som fysiker anser jag sådant vara nonsens. Förkastar jag allt som tangerar horoskop och astrologi? Nja.

Jag tror t.ex. att den tidpunkt ett barn är fött under året KAN ha en viss inverkan på barnets personlighet. Ett barn fött på sommaren, upplever en ljus, varm och melodiös (alla dom där finkarna ni vet) värld. På vintern är det mörkt, kallare och tystare. Finkarna är i Egypten eller något i den stilen. Vet inte hur detta påverkar saker och ting, men det kan knappast uteslutas att någon inverkan är möjlig. Skulle vara intressant att se en vettig undersöknings resultat.

Är det ovannämnda ett exempel på astrologi? Antagligen inte, eftersom astrologer kommer med sina vilda idéer utan att förklara mekanismen bakom dessa. I mitt exempel har vi en mekanism.

Min tanke är bara den att det kan vara farligt att vara KATEGORISK. Jag tar avstånd från astrologiskt nonsens, men inte nödvändigtvis till allt som tangerar saken. Är man kategorisk i sina åsikter, kan man göra felbedömningar här och där.

Öppet sinnelag! Det är någonting det!

