Vi flyr en rörremont, äkta hälften och jag. Tillfälligt bör vi på Högbergsgatan. Det är riktigt trevligt att vandra längs gator kantade av jugendhus. Fin utsikt har vi också:

En sak har vi undrat över de senaste dagarna. Strömmen av turister som plåtar Johanneskyrkan och tittar upp mot den mäktiga fasaden, sinar aldrig. De första är där 6 på morgonen och ännu vid midnatt ser man av dem. Många försöker också komma in, men nej. Stängt ska det tydligen vara.

Jag tycker mig ha moralisk rätt att förarga mig, eftersom jag betalar kyrkoskatt. För vem är byggnaden avsedd? Jag tänker mig en kyrka som ett tyst rum i ett sjudande samhälle, en plats för lugn och kontemplation. Jag har väl missförstått saken?

Kyrkan har säkert problem med ekonomin med tanke på dyra fastigheter, löner osv. men ändå! Vilken är vitsen med de dyra fastigheterna om de står tomma dag ut och dag in? Man bara frågar sig.

