Det har gått en tid sedan senaste inlägg, men nu är det dags igen.

Jag vill nämligen inte ligga lågt! Om jag har en åsikt, vill jag föra fram den. Varför nu detta?

I Hbl (onsdagen 7 september) kan man läsa om Lutherstiftelsen. Rörelsen är kort sagt konservativ och motsätter sig t.ex. kvinnopräster, möjligheter för homosexuella att leva i ett förhållande osv. Teologer inom stiftelsen verkar tydligen inom vår kyrka.

Alla har rätt till sin åsikt, men som fysiker, naturvetare och lärare vill jag inte konfronteras med en religiös diskussion där man motsätter sig det den vetenskapliga världsbilden. Jag vill inte heller veta av en exklusiv religion, där man hårt gallrar de ”utvalda”. Det kan väl inte vara människans uppgift. Om jag har läst bibeln rätt (jo – jag har läst den), var Kristus betydligt mera välkomnande i sin relation till människor. Tror man inom Lutherstiftelsen t.ex. att jorden är ca 6000 år gammal? Accepterar man att evolution är ett faktum? Kan man anlita en kvinna som präst och själavårdare? Om man inte tror så, har man givetvis rätt till det, men inom den offentliga kyrkan i vårt land, ska man inte verka.

Det som upprör mig mest är att en ledande mentor inom rörelsen – jag vill inte nämna namn, men han verkar dessvärre inom min egen församling – vägrar diskutera saken! Han vill ligga lågt”. Varför det!!! Har man ett rent samvete, ska man väl stå för sina åsikter!

Jag börjar starkt luta mot åsikten att det kan bli aktuellt att se över vem man genom kyrkoskatten betalar lön åt! Personligen är bloggaren just nu ytterst nära att ”trycka på knappen” och skriva ut sig ur kyrkan. Detta åtminstone tills förståndet och en verklig humanistisk(?!) världssyn tydligt och klart segrar över den introverta flåsfromheten.

