Under de senaste veckorna tycker man sig ha sett svenska flaggan lite överallt, sådär i utkanten av synfältet. Tittar man noggrannare, ser man att det är fråga om en blågul kampanjannons. Spektaklet ”heter” forandring.fi på svenska och koemuutos.fi på finska. På plakaten ståtar personer som har blivit lyckliga, helade, fria från droger, fått förlåtelse för begångna mord (av vem?) osv.

Vi lever i ett samhälle där information och reklamer i mer eller mindre pålitlig form hela tiden strömmar kring en. Ändå har jag tyckt att någonting är speciellt åt skogen med nämnda kampanjannons. Plötsligt slog det mig! Ingenstans ser man vem som står BAKOM kampanjen! Inte ens på kampanjens hemsidor framgår detta. Det har någonting med religion att göra uppenbarligen. Man har tydligen lyckats få med några kända politiker vid kampanjens öppnande. Dessa uttalar sig om kyrka och religion.

Om det här är en religiös kampanj, borde det väl klart och tydligt framgå? Jag har ingenting mot all världens kampanjer och jippon, bara jag vet vem som organiserar dem och varför. Greenpeace, Amnesty, Unesco, Kyrkans utlandshjälp osv. är ok. Men det här….?!?

Om man döljer en del av sina motiv, frågar jag mig hur mycket annat som göms undan. Är kampanjen t.ex. godkänd av vår statskyrka? Är arrangörerna så konservativa, att de är rädda för konflikter? Är arrangörernas gud den sedvanliga, eller är det mammon man dyrkar? Frågorna är många och ONÖDIGA. Spela med öppna kort, om budskapet nu är så gott!

