Bloggaren är född under den tiden då många män ansåg kvinnan vara en lite klumpig och smådum krabat. Under barndomen hörde jag ofta uttrycket ”det manliga tekniska”. Har jag denna uppfattning kvar? Nej!

Jag tror egentligen inte att det finns nägon större skillnad i intelligens och talang mellan könen. Visst är vi kanske lite olika, men när det kommer till kritan, kan vi vanligen det vi VILL. Mina elever är levande bevis på detta. Teknisk talang och matematisk förmåga hittar man bland både pojkarna och flickorna. Båda könen gör sig gällande i universitetet och Aaltohögskolan (läs poli).

Jag kom att reflektera över detta när jag än en gång köpte tågbiljetter. För en tid sedan berättade jag om en manlig försäljare som suckade och stånkade sig genom en kvart timmes datorsession och till slut mot alla odds fick biljetterna utskrivna (stånk och stön). Köpte idag biljetter av en tuff äldre dam med gott humör. Hon kunde sitt jobb. 30 sekunder och biljetten var i min hand. Varför nämner jag åldern? Därför att den tydligen inte utgör ett tekniskt hinder för den som vill kunna sitt jobb!

Påstår inte att färdighet med datorn kan jämnställas med teknisk talang, men vissa paralleller måste ju finnas!

