Jag tycker inte om teater!

Vet inte hur konst och kultur ska definieras, men en utgångspunkt är kanske att de borde ha någon sorts kick att ge observatören? Någon form av känsla?

Om den här definitionen kan accepteras, är teater åtminstone för bloggaren, utan konst- och kulturvärde.

Jag har fått lida för detta. I skolan sa min modersmålslärare att en person som inte gillar teater, inte heller ska ha ett bra betyg i modersmål. Jaha! Jag fick välja mellan att ljuga om mina teaterupplevelser eller dras med ett sänkt vitsord. Jag valde då, i tonårstiden, att vara intellektuellt ärlig och acceptera ett sämre vitsord. Som tur är, var en andra modersmålslärare senare under skoltiden av en helt annan kaliber. Jag fick tycka vad jag ville, bara jag kunde motivera mina åsikter.

Idag kallas jag ibland kulturbarbar av diverse snobbar och fjantar. Går inte med på det! Besöker operan många gånger per år och njuter av det. Läser i regel minst 5-6 böcker parallellt. Går på konstutställningar med äkta hälften.

Gillar för övrigt film! Skillnaden mellan film och teater är att filmen kan editeras. Man klipper bort det som inte sitter. Teater däremot…. .

Jag har för f..n rätt till min åsikt!

