Det finns mycket här i världen som bloggaren inte förstår. I rimlighetens namn måste detta gälla andra människor också?

Jag har t.ex. aldrig begripit varför kvinnor inte skulle få verka som präster. Det får de visserligen, men ett visst motstånd finns i konservativa kristna kretsar. Jag skulle ha lust att kalla dessa konservativa paulianer (inte Paulaner – det är ett ölmärke), i stället för kristna, eftersom man i diskussioner vanligen drar till med Paulus argument om ditt och datt. Jag undrar hur Paulus själv skulle känna det om han blev vittne till att hans ord nu och då undantränger det Kristus själv sade???

Har idag besökt Munksnäs kyrka. Som liturg fungerade Pia Kummel-Myskog. Orsaken bakom denna kria är den fina predikan vi serverades. Jag upplevde den som lugn, filosofisk och med ett stort djup. Den fick en gammal agnostiker att höja på ögonbrynet. När predikan var över fick jag en känsla av att en gång till ha tänkt igenom flera av de budskap kyrkan erbjuder. Predikan var ärligt talat den bästa jag hört på flera år.

Visst händer det att jag tycker att kvinnor borde tala lite mindre ibland. Det är bara det att jag tycker detsamma om män! Det är kanske mänskligt att babbla på ibland, utan att tänka på om vi kör över någon annans åsikter. Jag gör det säkert själv.

Dagens predikan berättigar åtminstone, rent konkret, kvinnan att uttala sig i församlingen. Det skulle antagligen t.o.m. Paulus erkänna!

