Bloggaren är nyligen hemkommen från Hamburg, där en grupp på 17 Brändöstuderande och tre kolleger bland annat besökte DESY, ett känt fysikforum i Tyskland.

Vi besökte också en skola. Eleverna, som i stort sett var av samma åldersgrupp som brändöiterna, jobbade på med en lektion i fysik och en i tysk litteratur. Båda grupperna jobbade på i en mycket maklig takt. En av eleverna konstaterade efter en 2-timmars lektion i fysik: ”det där hade du gjort på 2 minuter!”. Säkert sant, men…

Finland har utmärkta PISA-poäng. Vad har Tyskland! Glimrande industrier och fina högskolor! Detta trots måttliga PISA-poäng. Samma gäller vårt grannland Sverige, vars skolsystem vi har en tendens att skämta om.

Hur kan det vara möjligt att vi med våra FINA Pisa-poäng inte når längre? Visserligen har vi vårt Angry Birds och en telefontillverkare, men den senare har ju inlett samarabete med Microsoft…

Jag tror på en attitydförklaring. Smarta människor finns överallt. Det är hur de klickar tillsammans som räknas?!?

I Sverige fick jag för en tid sedan ta del av ett föredrag om det här. Konsulten ifråga formulerade saken så här: ”Säg inte men… , säg och…”.

Vareviga gång någon kommer med en ny tanke i vårt land, möts vi av en störtflod av motargument. Du ska inte tro att du är någonting. Jantelagen gäller. Det är vår medborgerliga rätt att vara stumma medelmåttor.

Tänk om vi skulle respektera varandra lite mera.

När jag talar med en kollega i Sverige, brukar jag åtminstone inte bli avbruten av motargument innan jag hunnit till andra satsen! Sedan processas det jag eller någon annan har sagt och kompletteras av nya ideer. Funkar kanske inte, men tänks i alla fall igenom.

Under fysikersamfumdets krysning för några veckor sedan hörde jag en kemist berätta att vid hennes företag anställer man huvudsakligen utländska akademiker. Detta grund av attityder mot medmänniskor!

Hur ska saken åtgärdas? Jag vet inte! Skulle vara tacksam för goda förslag. En början är kanske att själv försöka låta bli att skjuta ner vartende försök till nytänkande!

