Vi lever i en tid då allting ska skötas via webben! I många fall är det här bra, men det uppstår situationer när det inte räcker till!

Det senaste exemplet gällde bloggarens gamla och fasta telefonförbindelse. Efter rörremonten fungerade inte telefonen. Vad gör man? Jo, ringer till Elisa med mobiltelefon. Det tog tid att hitta ett telefonnummer! Många företag gömmer dessa nummer långt inne i djungeln av länkar på hemsidan. Sedan svarar ingen! Samtalet med Elisa räckte, köandet medräknat, drygt 28 minuter. Sedan kom montören snabbt och åtgärdade problemet. En halv timme senare var saken fixad! Den sidan fungerade galant.

Jag är minsann inte datorfientlig. Tvärtom! När det gäller att kontakta myndigheter, företag, serviceleverantörer och annat, tycker jag att vi konsumenter kunde kräva lätt tillgång till telefonnummer och personer som svarar.

Det här har bland annat fått bloggaren att skippa Saunalahti som serviceleverantör. Där har jag köat i tekniska problemkön i timmar. I stället använder jag Welho/Dna, som i allmänhet svarar inom någon minut när det strular!

Annonser