Bloggaren har idag besökt operan. Det sker sisådär 4 gånger per år trots att jag inte lär få kalla mig humanist! Råkar gilla opera. Så det så!

Såg premiären av Händels opera Julius Ceasar. Musiken var flott och sångarna fenomenala! Orkestern hade inte riktigt kommit igång, men det tar sig kanske. Någonting att förarga sig på? Jo! Dekoren!

Barockoperor var antagligen ursprungligen något av buskisteater, men… . Ingen röd linje i klädsel och kulisser. Ibland kom folk in på scenen i moderna kostymer, ibland i ökenuniformer, däremellan i barockkläder. Seglarkostym sågs i vimlet, liksom Asterix och Obelix. Raden kunde fortsättas. På slutet fotomontage om Irakkriget och en amerikansk presidentkandidat som stolpade över scenen. Konst? Åtminstone konstigt! Är kanske inte humanist i så hög grad att jag förstår!?!

Jag tror att en term skulle sitta här. Man hade guggenheimifierat kulisser och kostymer! För långt? Ok. Man hade guggat dem? Bättre?

Vi kom överens, frugan och jag, att det hela var riktigt estetiskt! Om man satt med ögonen fast!

