Bloggaren är finlandssvensk. Det betyder att jag är finländare och snackar svenska. En kombination som inte alla vill förstå på direkten.

Under en konferensresa i USA om kalkylatorer och datorer i undervisningen, hade vi en så kallad ”Gallery Walk”, vilket i praktiken innebar en mässa, då olika nationer visade vad de kan. Man hade skaffat nationalflaggor för de deltagande länderna. Den finska blåvita och den svenska blågula råkade hänga bredvid varandra. Det tyckte en del deltagare passade bra. ”Du har ju din svenska flagga där bredvid den finska”, sade man! När jag försökte förklara att min flagga är den blåvita, blev man förvånad. Ja men du prata ju svenska!

Som tur är förstod åtminstone mina finländska landsmän den här problematiken. För dem var det helt klart att jag ska räknas som finländare och bära den blåvita nationalflaggan på min id-bricka.

Det finns ändå finländare som inte riktigt vill acceptera faktum. Jag har läst blogginlägg mot t.ex. att Finland ska representeras på svenska i Baku. I ett av inläggen sade man att det gamla härskarspråket inte hör hemma i Finland idag.

Jag har två kommentarer om detta.

Först och främst kunde det vara skäl att glömma historiska händelser med över 200 år på nacken. Dagens härskare, politiker, industripampar och andra inflytelserika personer, kan minsann konsten att bete sig märkligt de med. Merparten av dem snackar finska. Vill man gräla på någon, är det mera produktivt att rikta in sig på sådant som kan åtgärdas! Som t.ex. att set till att chefer i diverse företag inte lyfter astronomiska löner och skor sig på vanligt folks bekostnad.

För det andra är språkliga minoriteter inte ett typiskt finländskt fenomen. Om jag minns korrekt, finns det i Europa två enspråkiga länder. Dessa är Island och Portugal. Vill inte tala illa om någon, men dessa länders agerande i t.ex. ekonomiska frågor, gör dem knappast till förebilder precis! Jag hoppas att jag inte sårar någon här. Det finns givetvis mycket gott i vardera nationen också. Precis som i vårt eget land, med dess två kulturer och språk.

