Bloggaren är i viss mån en vän av FaceBook. Man ser vad vänner och bekanta, fd elever osv. sysslar med i livet. Man får reda på evenemang av olika typer och händelser man skulle missa utan FB. Det finns drag i FB jag ändå har lite svårt för.

Ett är det här med vänner. Jag har ett litet antal verkliga vänner – inte hundratals om man får tro FB. Termen är galet använd. ”Bekanta” eller ”kontakter” skulle vara bättre. Här ger jag många FB-kritiker rätt!

Den nya tidslinjen är en annan sak. Jag gillar den delvis, men anser också att FB-användare faller in på den för enkelt. Vissa länkar man öppnar, gör att man automatiskt får en tidslinje, tydligen. På den linjen ser man sedan kanske lite för mycket av det goda?

Jag har t.ex. stött på elever med så kallad humor. De kan skicka budet att de hittat en verkligt intressant fysiklänk. När man klickar på den länken hamnar man på någon konstig porrsida eller så. Ha ha?

Nåja, humor ska jag inte diskutera nu. Problemet är att klickningen kan hamna på tidslinjen, utan att man kommer att tänka på det. En aning onödigt så att säga!

Det här med sociala media är relativt nytt men samtidigt stort! Planerarna bakom FB har varit tvungna att göra vissa, ibland kanske drastiska, beslut. På det stora hela har de lyckats bra, men jag anser att vi användare ska kunna vara aktivt kritiska. Brukar nu och då skicka mina åsikter vidare!

