I vårt land anser många ”tvångssvenskan” vara av ondo. Hm! Varje språk består bara av så mycket mera än orden och grammatiken. Kulturen i ett främmande land öppnas effektivt, om man åtminstone delvis behärskar landets språk. En del landsmän anser att det räcker med engelska som främmande språk. Behärskar man då engelska i vårt land? Vet inte!

Bloggaren har ett litet exempel. I en större butik uppe ca 100 km norrut, inhandlades lite mat. Bloggaren plockade några nya ölsorter från hyllan. Ett var det skotska ölet ”Birds and Bees”. Tydligen var det något strul med datorsystemet, för streckkodsläsaren identifierade inte märket. Flickan i kassan ringde till någon för att få hjälp. Hon kunde engelska. Inga problem där. Värre var det i andra ändan. När kassaflickan läste upp namnet på etiketten blev det stopp. Hon fick bokstavera noggrannt och berätta vad namnet innebär (vet faktiskt inte varför).

Bee ii ärrä dee ässä osv. Flera gånger!

Tydligen finns det mången därute som inte behärskar engelskan heller.

Bloggaren vill inte göra sig lustig över någon med detta inlägg! Vill bara påstå att språkkunskaper ALLTID är ett plus. Både när det gäller att förstå kultur och när man ska klara av vardagslivet! Själv anser jag att finska språket är på snudd ett andra modersmål för mig. Jag är mycket glad över de språkkunskaper i finska jag har! Läser massvis på finska. Böcker, artiklar osv. Det gör livet rikare. Jag gillar den finskspråkiga kulturen i vårt land. Är däremot inte säker på att jag skulle tillåta den vara ALLT jag kan! Världen är stor och fylld av härliga saker att utforska!

Vill på detta sätt komma med ett litet bidrag i diskussionen om ”nyttoengelska”, ”nyttosvenska” och andra nyttiga språk.

