I dagens HBL (3/2/13) hittar man en insändare där en humanist kommenterar en tidigare kolumn, skriven av Antonia Wulff. Insändaren uppmanar de unga att enligt rubriken ”Strunta i Google och Facebook” och läsa böcker samt gå på utställningar i stället. Jag läste den ursprungliga kolumnen skriven av AW och tror att den har uppfattats lite skevt. Ska försöka ge min egen syn på saken.

Humanistiskt bildade människor förfasar sig ofta över att ungdomar inte kan strukturera sin kunskap. Bloggaren tar till det enda verktyg som egentligen finns att tillgå, introspektion. Hur fattade och strukturerade jag själv saker och ting i ungdomen. Bedrövligt illa! Min erfarenhet var att strukturerad kunskap var någonting jag lyckades komma fram till efter år av studier i Hfors universitet. Då började bitarna falla på plats och bilda en helhet. Skolböckernas  korta snuttar om allt möjligt, räckte absolut inte till! Andra världskriget kunde behandlas på några sidor i en skolbok. Cellen biokemi likaså. Med det strukturerar en naturvetare ingenting.

Vad kan man då göra? Läsa böcker! Javisst. Jag läste många! Det hjälpte, men fortfarande var jag inte som gymnasieelev ”strukturerad”. Katten heller. Visst ska man läsa böcker om man vill fördjupa sina kunskaper. De kan aldrig ersättas av kunskapssnuttar på webben. Google, Wikipedia och annat då? De är ett utmärkt KOMPLEMENT!! När man inte ser ett mönster, kan man söka det på webben. Men också då byggs mönstret långsamt upp.

Det skulle inte falla mig in att kräva mer av ungdomen än jag kunde ha krävt av mig själv, när det begav sig. Den som ska bli ”strukturerad”, kommer säkert fram till målet i sinom tid. Idag söker man kanske kunskap på nya sätt. Somliga saker fungerar bra, andra sämre. Det är ändå orättvist att kräva en vuxen människas ”struktur” av en ung individ, som befinner sig i en utvecklingsfas mott denna struktur. På andra områden slår ungdomarna oss vuxna med hästlängder.

Det här anser bloggaren. Kanske blev det lite strukturlöst det hela, men bloggaren är ju inte humanist – suck!

