Bloggaren har som fysiklärare och CAS-fantast förmånen att få delta i en del internationella konferenser. Det har blivit USA några gånger. I år blir det en europeisk sits i Dublin. Start fredag vid middagstiden ungefär.

De här konferenserna har gett mig massor! Nya intryck, information om vad som ligger i tiden, internationella kontakter osv. Flera lärare borde få chanser som denna.

Hur ställer sig byråkraterna i staden till det hela? Negativt! Man tenderar bara gilla fortbildning som anordnas av lokala förmågor. Mången dag har gått förlorad i sådana tecken. Om jag åker på en internationell happening, får jag i regel inte ens tjänstledigt! Lönen ryker! Så behandlas alltså lärare. Om vi vill ha ”inspiration” med lön, kan vi ju alltid diskutera läroplaner med våra bossar. Då kan de kontrollera att våra tankar och idéer inte får alltför mycket luft under vingarna och att vi är lydiga knegare.

Det är synd! Ute i världen finns bara så mycket att hämta! Finland klarar sig bra i jämförelser som den där märkliga PISA-undersökningen, men bloggaren anser att isolering är av ondo. Ut i världen bara!

I Finland är det här med CAS, Computer Algebra System, äntligen godkänt, bl.a. i studentexamen. Ute i världen har man på många håll tänkt fördomsfritt i åratal nu. Jag ser en väldig potential i de moderna möjligheterna, inte bara inom fysiken och matematiken, utan överlag. En del idéer kommer aldrig att lyfta, men andra gör det med besked. En lärare behöver inte bli eld och lågor över allting nytt, men det är ytterst destruktivt att bara fungera med de metoder man kan. Världen utvecklas utanför skolan och vi borde hänga med.

I det senaste numret av MaFyKe-lärarnas tidning Dimensio, kan man läsa statistik. Den baserar sig på en undersökning utförd av MAOL – en ämnesförening för matematik-, fysik-  och kemilärare.

Enligt undersökningen har ca 80 % av gymnasielärarna i dessa ämnen noterat och använt grafiska räknare i sin undervisning redan från början av 90-talet. Ca 60 % har uppmanat sina elever att bekanta sig med nya CAS-räknare och program. Ca 75 % har som avsikt att göra det i en nära framtid. 21 % har inte bestämt sig. Bara 4 % vägrar!

Ca 67 % av lärarna anser sig behöva fortbildning på området.

Det finns vissa saker som kunde fungera bättre dock. Ca 63 % anser att poängsättningsinstruktionerna i matematikskrivningarna våren 2012 inte uppfyllde elevernas rättsskydd. Kan hålla med. Man är också missnöjd med hur vi instrueras att jobba med CAS därute. Det här är ändå inte teknikens fel!

Bloggaren hoppas att vi är på väg mot en lite större självbestämmanderätt. Det bidrar så lagom till att ”lära ut allmänbildning”, då vi hela tiden spekulerar om vad Studentexamensnämndens sensorer kan tycka om eleverna sätt att formulera sina svar. Goda idéer bestraffas om de har ett korn av felaktighet i sig. Auktoritetsbeundran ska det vara! Vi utbildar därför ofta goda och LYDIGA studenter. Innovativitet hör tydligen hemma i teater- och konstvärlden?!

Bloggaren ska rapportera från Dublin. Lite nya idéer kommer åtminstone en aning ut i ljuset på det sättet. Trots vår studentexamen!  Trots våra fortbildningsbegränsningar! Cheers!

 

 

Annonser