Det bloggaren här skriver är inte avsett att såra eller uppröra. Skrivas ner ska det i alla fall.

För någon dag sedan tittade bloggaren på inledningsavsnittet till serien ”The newsroom”. Sällan har ett avsnitt av en enkel TV-serie berört så mycket. Varför det?

I början av avsnittet sitter nyhetsankaret Will MacAvoy uttråkad med i en paneldebatt. Han duckar för diverse trista frågor och analyser. Sedan stiger en ung dam upp i publiken och frågar, minns inte exakt formuleringen, varför han anser USA vara den största nationen i världen? Det ar fyr i … i MacAvoy, som kommer med en glimrande tirad motargument. Det finns frihet på många ställen i världen, demokrati likaså osv. USA ska inte per automatik axla rollen som paradis här i världen. Jag uttrycker här min beundran både för manusförfattern och skådespelaren bakom prestationen. Här ifrågasatte man med filmkonsten som scen en av dessa märkliga vedertagna, men dubiösa, sanningar.

Skådespelaren kom med motargument och frågor som tydligen fick den unga frågeställarens världsbild att vackla, åtminstone på filmscenen! Argument!!!

Idag bestämde jag mig för att följa med äkta hälften till långfrdagens högmässa. Stämningen var, som traditionen bjuder, stram. Ingen orgelmusik. Stillsam psalmsång och stort allvar. Det kan man förstå, med tanke på dagens symbolik.

Ceremonin uppväckte en av de tankar jag ofta tidigare sysselsatts av. Jesus dog enligt vår kristna tradition för våra synders skull och gjorde det därför möjligt för oss att nå frälsning. Jag får inte det här att gå ihop. Det måste har att göra med någon sorts uråldrig tradition i en främmande kultur, där man kunde lasta sina synder på ett djur som sedan offrades. Vi kan inte idag göra samma sak! Vi kan inte ta en person i finkan, pålasta honom synder begångna av mördaren i granncellen och klara av saken med en hård dom för den oskyldiga!! Ändå är det här det fundament vår religion vilar på.

Vad efterlyser bloggaren? I en tid då allt flera vandrar ut ur vår kyrka, skulle det vara intressant med argument som matchar vår tid! När jag funderar på saker som dessa, är argument som korstecken, en psalm eller ett uppläst stycke ur Hesekiel inte ett argument! Det biter kanske på den redan troende, men retar bara upp ateisten och agnostiker ytterligare. Barnatro i all ära. Vi är dock inte barn hela vårt liv!

Jag har aldrig hittat en religionens MacAvoy! Kanske det dyker upp en sådan. Skulle med stort intresse ta del av diskussionen.

Vill avsluta detta inlägg med att berätta vad jag för några minuter sedan läste på Facebook. Biskop Björn Vikström citerade författaren Mika Waltari i hans verk ”Johannes Angelos”. Citatet löd på svenska ”Likgiltigheten är trons motståndare, inte tvivlet”. Fullträff. Det är likgiltigheten som får oss att gå på längs upptrampade stigar. Tvivlet lär oss kanske hitta nytt och värdefullt innehåll i våra liv. Tvivlet måste finnas och ska mötas med sakliga argument, inta av fikonspråk!

