Bloggaren har klarat av en rörremont (som det heter på folkspråket). Jobbigt var det, men saken är nu klar. Dessvärre är nästa fas på gång. Nu fixar man balkonger och fasader. Huset blir inplastat under största delen av sommaren. Begränsade möjligheter till att vädra gäller osv.

Man borde inte gnälla, men faktum är att det skulle vara skönt att komma ut i friska luften. I högre grad än under vanliga somrar, då balkongen varit vår sommarstuga.

Det är inte bara luften som känns friskare ute i världen. Vi har också nya kulturer och människor därute.

Hemma i Helsingfors stod bloggaren en dag och tittade i ett skyltfönster. Det var trångt på gatan. Många människor i farten. En tonårsflicka törnade till bloggaren bakifrån. Jag såg henne inte komma, där jag stod i mina tankar. Hon glodde aggressivt på mig och fräste ”kato etees v…n äijä” fritt översatt ungefär ”se fig för f..s gubbjävel”. Som lärare är första reaktionen att korrigera situationen på något vis, men hon försvann snabbt i vimlet. Någon vecka senare var bloggaren i Dublin på konferens. På kvällen var det trångt på gatorna i pubkvarteren. Lyckades stöta ihop med en tonårsdam igen. Nitar i läderjackan och rött hår. Den här gången var det mitt fel, för jag såg mig om kring. Tänkte att nu får man en utskällning igen. Nej! Hon brände av ett bländande leende och sade ”Sorry love”. Hon stal INTE min plånbok. Allt var ok.

Jag vet inte vad som ibland gör en del av oss nordbor så förbaskat hårdhudade (gäller inte alla – det finns trevliga och artiga människor här hemma också givetvis!). Kanske motsvarar vår vinter en tung rörremont. Längtar i alla fall ut i världen! Där man inte anses vara en gubbjävel om man är lite småklumpig ibland.

