Bloggaren vet inte i vilken mån han har fördomar mot andra vetenskaper än den egna fysiken. Säkert finns det sådana! Ibland har jag morrat till över sociologer som räknar med att 33,3333 % av de som svarat på undersökningen är av den och den åsikten (gissa hur många som svarat) eller pedagoger som bara babblar outgrundliga teorier och visar PowerPoints. Men får väl skärpa sig och studera materialet i alla fall. Någonting kan där finnas.

En fördom som är rätt så vanlig därute, är den mångomtalade matematik/naturvetenskapsfientligheten. För några år sedan kunde man i Hbl se ett försök att lansera Sudoku utan siffror. Man satte in bokstäver i stället. Då trodde somliga läsare att det hela blev ”mindre matematiskt” och därför mycket gemytligare! Och du milde enfald! Att ersätta siffror med bokstäver ändrar lika lite av idén  som att ändra fonten på siffrorna. Det försökte bloggaren förklara för en som genast blivit nyfrälst i bokstavssudokuns värld. ”Jamen, där finns inga siffror! Då är det bara bättre!” Det var reaktionen!

En annan idioti är att ett livsmedelsföretag för en tid sedan sålde färdigmat ”helt utan E-koder”. Det får man verkligen hoppas att de inte gjorde! Kemikalierna bakom E-koderna behövs. Man behöver inte belasta maten med för mycket av dem, men mat utan tillsatsämnen kan bli direkt farlig efter dålig lagring t.ex.

Stötte på en hälsofreak som sade att hen aldrig skulle sätta i sig ett ”E-ämne”. Sedan dök salladen upp med mängder av lingon. Bloggaren gjorde misstaget att påpeka att bensoesyran i lingonen med största sannolikhet har en E-kod. (Det har den E-210, kollade senare, vågade inte just då). Resultat! Aggression!!!!

Den här attityden mot det kvantitativa och naturvetenskapliga är kanske i förlängningen skolans fel. Åtminstone sådan skolan såg ut förr!

Äldre tiders matematik- och naturvetenskapslärare axlade rollen som minigudar i skolsamfundet. De behärskade saker som andra (läs kolleger, föräldrar och elever) tyckte var ”svårt”. På det viset steg det imaginära IQ-talet lite så där på konstgjord väg. Det var säkert ofta exakt vad man ville!

Bloggaren hoppas och tror att attityden har eller håller på att förändras! De ”hårda” vetenskaperna är en förutsättning för vår existens. Vi både kan och borde omfatta dem med åtminstone ett visst mått av kunskap och acceptens. Så svåra är de inte! En lärare med en berömmande och positiv attityd, kan göra en enorm skillnad.

Svårigheten är att hitta balansen. Borde bloggaren ha låtit bli att säga till om bensoesyran i lingon? Kanske det, men då hade saken fortsatt att hänga i okunskapens mörker. Var går gränsen?

Det är inga problem i fysiklabben. Där vill de flesta höra hur det är. Problemet ligger ute bland människor i samhället! Under största delen av min lärarkarriär har jag försökt vara diplomatiskt sinnad och låta bli att säga för mycket. Det finns dagar då jag tvivlar på att den strategin är den rätta!

Annonser