Bloggaren har varit gift i 36 år. Med samma äkta hälft får man väl tillägga och inga klagomål vill jag komma med. Vi bara trivs ihop. I dagens värld känns detta nästan ovanligt!

Vi träffades på studentfesten 1974 och vi har hållit ihop sedan dess.

Nu vill bloggaren inte komma med snusförnuftigheter och råd om samlevnad, men efter årets lilla semesterresa till Köpenhamn, måste ett litet tips presenteras här på bloggen!

Om du vill testa hur du och din partner klarar av att leva tillsammans, ska ni prova på att resa på tumanhand!

Vår första stora resa var en Interrail-trip runt stora delar av västra Europa. Under sådana resor får man verkligen koll på vad man klarar av. Man lär sig vad partnern och man själv vill se och uppleva. Man lärs sig nya saker om den man reser med. Man blir stressad och sur ibland. Det ska klaras av. Det kan hända att den ena i sällskapet blir sjuk och måste fä hjälp och sympati. Möjligheterna är många.

En resa är ett liv i miniatyr. Man har samma problem i ”verkliga livet”. Kan vara bra att prova på det hela under en resa.

Hur lyckades vårt Interrail-experiment? Det gick fint! Vi gifte oss något år senare. Resekompisen studerade då konsthistoria och bloggaren fysik. Jag lärde mig att kompisens kunnande när det gällde konst och kultur, var enorm jämfört med den egna. Jag gick gladeligen med på museer och sevärdheter. Lärde mig massor! Det var roligt. Jag har också delat med mig av min egen kunskap nu och då. Vi kompletterar varandra på det sättet.

Mönstret håller i sig. Fortfarande idag, flera årtionden senare, besöker vi sevärdheter på samma sätt. Som t.ex. den magnifika katedralen i Roskilde och annat i trakten i och omkring Köpenhamn. När man hittar ett fungerande mönster, är det roligt att leva ut det.

Rådet är alltså: Res tillsammans! Det är mödan och kostnaderna värt!

