Häromkvällen satt bloggaren med äkta hälft och förbättrade världen med en liten mumsig kvällsbit + god dryck. Vi spelade radio Vegas program via webben.  Ett program vi brukar följa med är Min musik. Trevligt!

Bloggaren är absolut inte en anhängare av dansmusik. Mycket annat duger, men den där dansmusiken känns tillgjord och konstig. Den får andra lyssna på, så att det inte blir trångt på dansbanan!

Nu dök det upp en märklig sång. Artisterna var ett band med namnet Larz-Kristerz (varför z i slutet??). Sången hette ”Här på landet”. Lyssnade på orden och tänkte att nej sjutton!  Googlade fenomenet. Det visade sig att sången baserar sig på den amerikanska låten ”Okie from Muskogee” av Merle Haggard, en av de stora inom country and western. Jo jo. Kollade texten på både engelska och svenska. På webben hittar man vad man söker!

En snabb textanalys:

Vi följer inga trender här på landet, vi gör som vi alltid gjort förut. Vi skäms inte för att hålla handen och vi skickar inga mail när vi gjort slut.

Jaha. Inte till mycket av utveckling att vänta sig alltså. Vad gör man då man gjort slut månne? Skriver ett brev? Eller låter tystnad råda (”Är du kär i mig ännu Klas-Göran” sjöng visst en annan artist).

Vi röker inga prickiga små svampar och linorna vi drar har flagga på. Vi tar gärna bilen ned till kiosken, för 11 mil är lite långt att gå.

Svampar? Sådana är inte så lätta att hitta i stan! Prickiga eller ej. Ute i geografin finns det gott om den varan däremot. Att röka dem har bloggaren som stadsbo aldrig ens tänkt på. Flaggor ser man gott om här i stan. Kiosken? Nää. Bloggaren brukar besöka Akademiska bokhandeln!

Alla män jag känner har en skoter, och ingen plockar sina ögonbryn, och vi kan laga själv om nåt går sönder, och brännvin gör vi själv här i byn.

 Skoter? En cykel har jag! I övrigt tar jag bussen. Plocka ögonbryn? Är det någon sorts homofobi som spökar? Plockar bloggaren ögonbrynen? Nej! Det händer att jag låter frisören klippa dem en aning. De växer ordentligt. Och man vill ju se ut som om man bor i stan! Laga själv! I staden är det gott om service! Det är klart att man anlitar experthjälp om nåt går sönder. Avståndet till experten är dessutom mycket mindre än 11 mil! Brännvin? I förra strofen jamsar man om att inte röka svamp! Nu kör man med hembränt! Var ligger konsekvensen i det här?

Så har vi (dansbands)refrängen:

Jag trivs så mycket bättre här på landet, en plats där man får vara som man är. Jag har nog sett en del av stora världen, men ändå har jag valt att stanna här.

I staden får man vara som man är minsann. Man behöver inte hälsa på varje medborgare som kommer emot. I husbolaget känner man dem man aktivt väljer att hälsa på, men ingen lägger sig i vad man gör, så länge man inte  har skråliga fester (med hembränt). På landsbygden känner man grannarna och vet precis vad de gör, skulle jag påstå. De gånger bloggaren besökt någon utanför Ring III, brukar historier om grannarna vara ett betydande inslag i konversationen!

Bloggaren har också sett en del av stora världen. Bloggaren väljer vidare att stanna här i Helsingfors (eller möjligen någon annan storstad). I en sådan är det gott att vara!

