Bloggaren är allergisk. Ibland är det lite problematiskt. Om skolmaten är fisk i någon form, kan jag vänta mig vissa symptom. Om man i närheten äter choklad och ”klottar”, dvs. placerar chokladbitar direkt på bordsytor, smular mycket eller så, brukar det också bli besvärligt. Man behöver inte direkt äta någonting för att reagera. Kontakt med choklad och vissa andra saker, kan räcka till. Likaså att andas in dofter av kraftiga allergener.

Allergi är en åkomma som har att göra med immunförsvarsvaret. Vissa kemikalier uppfattas av kroppen som giftiga, med mer eller mindre jobbiga motreaktioner till följd. Problemet med allergi, är att en lekman har svårt att förklara hur det hänger ihop. Läkarna har erkänt att de själva är levande frågetecken när det gäller vissa detaljer.

Ibland är det svårt att dölja den här åkomman. Alla glufsar i sig choklad med stor frenesi och jag måste låta bli. Det händer att någon frågar vad som händer om jag får i mig någonting ”farligt”.  I artighetens namn måste man beskriva det hela. Första reaktionen är att slemhinnorna i munnen och halsen sväller upp och värker av bara tusan. Sedan får man en ilande värk i magen. Kroppen stressas. Man känner sig överhettad och febrig. Om några minuter kommer hudreaktionerna. Utslag blommar upp. Lindrigare reaktioner går sedan långsamt om (huden är åt skogen i flera dygn). Om man skulle få i sig en större dos av de värre allergenerna kan man hamna i chock och stryka med.

De flesta medmänniskor visar hänsyn. Bloggaren är tacksam. Ibland fungerar det ändå inte.

Jag har t.ex. flera gånger stött på påståendet att ”Det där är helt och hållet psykosomatiskt”!  Den som säger så lyckas närmast bevisa att hen har förmågan att lära sig ett snofsigt ord med många stavelser. Hurra! Andra är aktivare. De experimenterar. I folkskolan tredje klass, fick jag en rätt så kraftig reaktion. Jag hörde hur lärarna tisslade och tasslade. ”Det tycks nog stämma i alla fall” sa de. Tydligen hade de utfört ett naturvetenskapligt experiment och smugglat in någonting förbjudet i 9-åringen matportion. Ja ja. Så har vi kommentarerna. ”Choklad är ju så gott!”. Kanske det. Jag vet inte. Andra är roliga! ”Det är ju allmänt känt att man blir intelligent av fisk, ha ha haaaa”. Låt oss säga som så, att intelligens, eller brist på densamma, visar sig på flera sätt.

Bloggaren har en liten teori om att många människor har en mild allergi i dag, Om man har ett obehag för någonting, kan det hänga ihop med att kroppen reagerar. Kanske på en så låg nivå, att man inte direkt medvetet observerar det.  Små barn gillar t.ex. inte vissa grönsaker. Spenat och rödbeta väcker ibland avsky. Har hört teorin om att dessa är har höjda halter av nitriter, vilket kunde tänkas påverka biokemin. Kanske inte direkt som en allergen, men i alla fall. Möjligen! Är inte expert på den biten, men…

Jag tror att vi måste låta människor känna hur den egna kroppen reagerar. Det är en sak som inte kan bedömas av en annan. Om någonting känns fel, ska det kanske undvikas. Allergi eller inte.

Min fru har t.ex. ett obehag för svampar i maträtter. Det har lett till kommentarer genom tiderna. Hon har kallats sjåpig. ”Svamp är ju så gott!”. Jag tror att hon är allergisk för någonting i svampen. Skulle aldrig jäklas med henne för den sakens skull. Hon känner själv bäst hur hon reagerar!

Det finns gråzoner. Jag har lite svårt att inse hur t.ex. de sk. elöverkänsliga reagerar. De säger sig känna av närheten till elektriska  apparater, elektromagnetiska fält osv. Påstår inte att det är omöjligt. I vår torra inneluft, kan en elektrisk apparat kanske inverka på en känslig människa. Den kan producera ozon, den kan samla damm omkring sig pga. statisk laddning och annat. Problemet är närmast det att att t.ex. elektromagnetisk strålning i olika former (t.ex. vanligt ljus), också förekommer helt oberoende av de elektrisk grunkorna. Symptomen kan förekomma, men de kanske härleds till fel saker??

Så vi så vill jag inte vara en besserwisser. Om någon mår pyton, har de rätten att reagera. Klarar man det inte själv, kan och bör man söka hjälpa av experter. A och O är hänsyn! Njuter själv av att få ta del av den. Hoppas kunna visa den mot mina medmänniskor.

