Vi lärare knegar på trots att det finns saker som gör att man ibland funderar på varför man valt just detta jobb. Personligen trivs jag med eleverna, och det är ju så att säga huvudsaken. Kollegerna är det inte heller fel på! I vårt gymnasium fascineras jag ofta av den bredd på mänskligt kunnande man råkar ha i sitt sällskap. De flesta små problem och frågor hittar någon i gänget en lösning på.

Människor utanför skolan kan vara besvärligare.  Skolbyråkraterna behandlar oss ibland som om vi jobbade i en skyddad verkstad. Folk förundrar sig över att jag studerat många år i en tuff universitetsmiljö, för att sedan bli ”bara” lärare. Det var mitt val och jag har inte ångrat mig. Lönen kunde vara bättre, men i motsats till somliga ungdomsbekanta, har jag aldrig varit arbetslös. För att nu ta ett exempel. Dessutom! Vad är väl bättre än att våra ungdomar utbildas av personer som har studerat ordentligt? Jag får det inte riktigt att gå ihop!

Nu finns det så vi så statistik på hur vi lärare uppskattas. Det USA-baserade Varkey GEMS Foundation har genomfört en undersökning. Jag länkar till den här. 21 länder, inklusive Finland finns med. Högst värderas lärare i undersökningen i Kina, som fått ett index på 100. Refererar till länken för detaljer. Var placeras Finland. På trettonde plats med index 28,9. Detta trots att vi enligt PISA-normeringen (jag vet, den kan kritiseras) befinner oss på andra plats. Det är också smått tragiskt att se lönen i andra länder (fick inte klart för mig om den är relaterad till levnadskostnadsindex – måste läsa rapporten en gång till). Vi ligger inte precis på topp där inte!

Det sägs att man inte kan kräva respekt. Man måste förtjäna den. Håller delvis med. Det finns många saker vi lärare kunde göra betydligt bättre. Bland annat se till att vår undervisning avspeglar samhället därute. Vi borde använda moderna metoder och känna till det senaste inom våra fält. Men vi borde OCKSÅ ha rätt till en vettig behandling av våra medmänniskor. Mindre byråkrati som kväver de bästa försök till innovationer. Mera understöd, om inte i form av pengar, så åtminstone andligt sådant. Skulle inte heller ställa mig avigt till att skolan sponsoreras av företagsvärlden! Det är fullständigt otänkbart i vårt land. Vi lärare får absolut inte ha kopplingar som väcker misstankar om att vi tar mutor eller så. Kan förstå argumentet, men i många länder sponsoreras skolor öppet! Inom EU dessutom. Det har bloggaren sett med egna ögon.

Här i Finland ska alla vara jämställda. Fint om alla har det lika bra, men allt annat än prima om det leder till att alla har det lika illa!

Nu ska jag inte gnälla. Läs rapporten. Den är intressant! Finurligt upplagd dessutom!

