Får din religion dig att diskriminera medmänniskor på grund av kön, sexuell läggning eller trosföreställningar?

Bloggaren minns en upplevelse i Guildford i England. Var där på en stor konferens. Mitt i staden stod en urgammal kyrka, som jag tänkte titta in i. Den var stängd, vilket ju också är det vanliga här hemma. Hade några timmar ledig tid. Vandrade därför vidare i staden och hittade en enorm, rätt så nybyggd katedralliknande historia. Klev in och såg mig om. En parant dam dök vips på turisten och berättade stolt om byggnaden. Passade på att fråga om den gamla kyrkan nere i byn. Damen slog på förakt-växeln. ”De där – de är inte kristna!”

Bloggaren misstänker att det var ”High church / Low church”-fenomenet som spökade. Men att inte ens kalla andra fraktionen för en kristen kyrka…??

Om det är så här svårt inom en och samma religion, hur besvärligt ska det då inte bli om vi tar steget ut i andra religioner, avvikande läggning, kön, snofsiga familjemedlemmar, kära broder-kopplingar osv.

Nu måste man förstås påpeka att det minsann inte behövs religion för att någon ska bete sig så här! Om religionen är den drivande faktorn, tycker bloggaren ändå att man missförstått någonting på ett tragiskt sätt. De kristna läror jag tycker mig sett skymta bakom alla fasader av normer och tradition, talar väl snarare om tolerans och acceptans av den som avviker?

Hittar man sådant förtryck inom religiösa kretsar. Bloggarens egen erfarenhet är att man minsann gör det! Det är trist!

