Äkta hälften sjunger i en damkör, Vox Femina. Kören låter bra, tycker bloggaren, som inte själv spelar eller sjunger – men nog lyssnar mycket.

Lördagen 12/10 uppträdde kören med 21 andra damkörer i Musikhuset i Helsingfors. Det var fråga om Finlands svenska damkörsförbund, som firade sitt 25-årjubileum. Det är klart att man ställer upp och sitter med i publiken. Det var dessutom definitivt värt att satsa en lördag kväll på detta. Körerna sjöng BRA! Tycker denna glada amatör. Körsång överlag har utvecklats på amatörnivå. Minns i min ungdom hur många, både damer och herrar, sjöng gärna men sällan bra. Nu är klangen bättre, vad det nu sedan kan bero på. Ofta minns man ju det förgångna som ljusare än det var. Men inte i det här fallet!

På måndag morgon öppnar man Hbl. Evenemanget slaktas av en kritiker. Ska inte gå in på detaljer. Tycker ändå att det här är att ta i en aning. Det är amatörer som sjunger. Klart att det kan bli lite fel här och där! Förstår inte riktigt den fräna tonen!

Konstkritik i pressen överlag har ibland förvånat bloggaren. Den finns av tradition där och kan säkert försvaras. Men…

När proffs uppträder, ska man kunna förvänta sig stenhård kvalitet. Om det brister, kan kritikerna träda in och fräsa till. Men damkörsförbundet! Nää.

I min ungdom hade jag nytta av kritiken i pressen. Jag läste då regelbundet en av filmkritikernas krior. Varje gång hon tyckte illa om en film, var det den jag valde för veckans biobesök! Prima! Fungerade varje gång!

Kanske man borde prova konceptet igen!

Stå på er damer! Sjung på ni bara. Jag lovar lyssna!

