Automobilförbundet har föreslagit att cyklister skulle bli tvungna att betala diverse avgifter för sitt trafikerande. Minns inte exakt hur det var (kunde givetvis kolla, men…). Har för mig att en årlig besiktningsavgift på ca 20 euro var på tapeten. Likaså en obligatorisk trafikförsäkring på ca 100 euro. Bloggarens första tanke var att man vill hämnas på de besvär cyklisternas förslag mot bilisterna förorsakar. På vägen till jobbet tog jag mig änå en funderare.

Låt mig göra detta klart: Jag talat som fotgängare. Senaste gång jag skrev i frågan, blev jag beskylld för att vara en gammal gubbe med hatt bakom bilratten. Detta uppenbart av någon osnuten cyklist!

Promenerade i höstmörkret på väg till bussen. Fram mellan buskarna susar en cyklist plötsligt. Det var mycket nära att han kolliderat med mig. Ingen belysning hade han. Hörlurar i öronen dessutom. Svordomarna haglade över bloggaren och en yngre skolflicka som blockerade hans framfart på den trånga trottoaren. Sedan kom gatukorsningen emot. Han cyklade vinkelrätt ut på gatan rakt framför en bil som tvärbromsade. Sedan girade han och åkte vidare på fel sida körbanan.

Jag vill inte jävlas med cyklister, men ett par av Automobilförbundets förslag kunde tas på allvar.

Tarfikförsäkring: Ja! Likaså dryga böter om man cyklar utan hjälm eller snackar telefon/lyssnar på musik medan man kör. Böter också för brytande mot trafikregler. Varför inte obligatorisk registerskylt på cykeln, så att de värsta marodörerna kan kännas igen lättare.

Jag vet att många cyklister också är förbaskade på fotgängarna. De går på cykelvägar t.ex.  Ok. Rätt ska vara rätt. Också fotgängarna kan klanta till det. Om så är fallet kan man gott bötfälla dem med, men… Fotgängarna är ändå de minst farliga därute. Bilar och cyklister med sina höga hastigheter är mycket farligare. Lite förstånd kunde man vänta sig av alla.

 

