Det är någonting skevt med ungdomars uppfattning om vissa läroämnen och hur de kan tillämpas. Jag har t.ex. många gånger upplevt att då fysiken kräver en del matematiska tricks och konster, möts man av en stor förvåning. ”Kan man liksom använda matematiken till det här? På riktigt?”

Det här är knappast bara elevernas fel. Vi lärare har kanske skäl att se över våra arbetsmetoder. Traditionellt har läraren varit kung i sitt klassrum och ogärna tillåtit andra vuxna tillträde. Den tendensen kan slå över. Elever kan få den uppfattningen att den kunskap de omfattar är ytterst begränsad och bara kan tillämpas då man uttryckligen jobbar med kemi, samhällslära, musik, matematik eller vad det nu må vara.

Det skulle vara skäl att ämnesintegrera! Som tur är, finns det planer på den saken. Bloggaren själv ska inom de närmaste veckorna ge sig in på ett projekt. Fyra lärare, en språklärare som sköter den engelskspråkiga biten samt två biologer/geografer och en fysiker (bloggaren) ska tillsammans förverkliga en kurs med temat ”energi”. Ska själv inleda med den fysikaliska sidan, så att grundbegreppen och verktygen klarnar. Sedan kör vi tillsammans. Också vi lärare ska försöka sitta med hela tiden och höra på varandra. Det hela kan bli mycket intressant.

Förhoppningsvis stannar det hela inte upp med ett enda experiment. Visst ska vi ha kvar våra läroämnen, men det är minsann dags att rasera vissa klassrumsväggar.

Samarbete ska det bli! Rapporterar senare om hur det utfaller.

 

Annonser