Helsingforsregionens trafikverk har beslutat sig för att förbjuda kaffedrickande i bussarna. Trots att Finland är det lovade landet för regler och förbud, understöder bloggaren varmt detta! Varför det?

Trafikverket säger att orsaken är att kaffeslafsarna spiller och ställer till det. Det gör de! Har sett det flera gånger. Under de senaste åren har jag tre gånger (som jag råkar minnas) suttit i bussen, då någon överstressad individ klämt sig med med en skvalpande kaffekopp och spillt på bloggaren. Får man en ursäkt? Jo en av gångerna. Vid de två andra tillfällena anklagades bloggaren för att var trångt i bussen! Kaffe luktar! Det är inte heller så angenämt. Men det kan bli värre!

Jag har varit med om resenärer som slafsar varm choklad. Bloggaren är chokladallergiker. Så är det bara. Doften av varm choklad får andningen att stocka sig. Om någon spiller av varan, bryter aggressiva utslag ut någon minut senare. Jag har försökt förklara detta för mina medmänniskor, men det vill inte gå hem. Choklad är ju så gott.

Vi borde klara oss med betydligt mindre regler och mera förstånd här i världen. Eftersom det sistnämnda är en bristvara i många fall, kan det bli nödvändigt att ta till regler! Så det så! Bra beslut Trafikverket!

