Vi lärare har tystnadsplikt. Vi ska inte kommentera vad våra enskilda elever eller grupper av elever har för sig, hur de presterar osv. Allmänna kommentarer om trender och fenomen inom undervisningen anser jag mig ändå kunna kommentera. Likaså om en grupp elever fungerar på ett mycket positivt sätt. Vill här diskutera en sådan sak.

I Brändö gymnasium jobbar just nu 4 lärare tillsammans med en kurs: Vi är två biologer/geografer, en språkvetare (engelska) och en fysiker. Temat är Energi. Detta taget ur ett brett perspektiv.

Igår satt jag med på en lektion i ”energi-geografi” eller vad vi nu vill kalla det. Ett led i undervisningen var att eleverna en stund, ca 15 minuter, i lugn och ro fick undersöka varsin region av världen, för att kartlägga konflikter. Sedan funderade vi på, vilket samband dessa konflikter har med energi. Oljan i världen är föremål för diverse dispyter minsann! Vi använde följande källa.

Det var en fröjd att följa med studenternas arbete. De satt ensamma eller små grupper. Lågmälda diskussioner pågick. Sedan berättade man vad som framgått via studier av den ”egna regionen”. Kunde vara Mellanöstern eller Nord-Afrika t.ex. Studenterna bläddrade ivrigt vidare då någonting intressant dök upp.

Bloggaren blev också intresserad. Gick in på sajten och kunde 10 minuter senare konstatera att jag lärt mig lika mycket som på sisådär 6 månader av tidningsstudier.

Jag kan helt enkelt inte begripa hur någon kan motsätta sig dylikt i en inlärningsprocess!! En lärare må formulera sitt budskap hur flott som helst, men efter ca 10 minuter domnar lyssnarna av. Det gör man för sjutton själv om predikan blir för lång! Varför inte använda inlärningspass av ovan nämnda typ, varvat med annat. Har själv inte sysslat mycket med det – inom fysiken beräknar vi så mycket. Måste ändå fundera på om inte också det här skulle vara bra inom fysikundervisningen.

Teknik-kritikerna har en del standardargument. Ett är att webben inte är pålitlig. Där finns ju så mycket skräp. Säkert! Lärarens roll kunde då vara att sovra materialet en aning. Peka ut vettiga sidor och använd dem. Ett annat argument som driver mig till vansinne är detta eviga jamande om att mobiltelefoner stör föreläsandet. Därför skall all teknik kategoriskt förbjudas!! Det är inte klokt! Ska skolan verkligen inte tillåtas uppdatera sig till tiden efter andra världskriget? Telefoner kan kommenderas bort i vissa arbetspass och användas i andra. Om det man lär ut prsenteras på ett involverande sätt, behöver man kanske inte ens kommendera! När en elev, eller en vuxen för den delen, tappar kontakten med läraren, då händer det saker. Man knäpper på mobiltelefonen, dagdrömmer man eller kommunicerar med sin uttråkade omgivning! I det förstnämnda fallet stör man åtminstone inte arbetsordningen!! När det sedan gäller att kontrollera fakta, kan smarttelefoner vara ytterst nyttiga.

När IT kritiseras, föreställer man sig att studenterna sitter och glor på skärmar hela dagen lång. Maken till skräp! Det är ju inte det saken gäller. Man måste VARIERA metoderna! Lärarens berättelser behövs i framtiden också, men vi måste kunna anpassa oss till ungdomens värld i stället för att alltid enbart kräva att de unga anpassar sig till oss.

Det anser an gambel fysiker!

Annonser