Läsning har alltid varit en av bloggarens intressen. Vad som läses varierar. Facklitteratur, biografier, deckare och ibland lite skönlitteratur också. Bokhyllan dignar! Det finns mera än en bokmal i familjen.

Ändå blir det nuförtiden glest mellan köpen av böcker! Webben erbjuder ett enormt urval och det till ett billigare pris än den klassiska bokhandeln. Det känns på sätt och vis vemodigt. Akademiska bokhandeln i Helsingfors har under största delen av bloggarens liv varit ett vattenhål, dit man per automatik söker sig. Så är det fortfarande, men köpen där har blivit mera sällsynta. Mången pappersbok har inhandlats via webben i stället.

Jag trodde inte att beställning och köp av böcker via pekplattan skulle bli aktuellt, men nu ändrar jag åsikt. Det fungerar. Köpte häromdagen min första roman via Amazon. Har bestämt mig för att läsa Iain M. Banks scifi-produktion. De tidigare Banks-skriverierna hittar man inte på bokhandelns hyllor. I Amazon kostar de ca hälften av vad pappersversionen kostar och tar dessutom inte plats i den överfylla bokhyllan. Det fungerar!

Samtidigt är jag lite orolig för den kultur som uppstått kring de traditionella bokaffärerna och för själva affärernas existens. Tror inte att de försvinner i morgon precis, men deras levebröd är säkert hotat! Nya tider för med sig förändringar förstås. Den här känns lite trist.

20140108-075529.jpg

