Det har sagts att ungdomen rymmer från FB. I och för sig har man påstått detta i många år, men kanske det stämmer nu. Än sedan? Jag antar att sociala media utsätts för en sorts evolution, som så mycket annat. Om nu vi äldre är de nya användarna av FB, är det väl en naturlig utveckling alltså.

Jag trivs på FB. Man kan följa med vad som händer vänner och bekanta. Man kan delta i lustiga tester och se vilket resultatet blir. Irriterar många, men roar mig. Är kanske lite naiv på det viset! Information om intressanta evenemang finns att läsa. Världens orättvisor diskuteras, liksom goda sidor därute. Intressant!

Man har predikat för mig att ingen har hundratals vänner, som på FB. Kanske det! Termen är onekligen lite konstig. Man borde kanske tala om bekanta så att kritikerna skulle flåsa mindre. Ändå är det ett faktum att man kan dela idéer, uttrycka glädje och sorg via FB och få understöd och respons! Betydligt mera än i verkliga världen, där Jantelagen gäller, ingen har tid eller vågar stöda en medmänniska osv.

Men man är ju inte anonym. NSA och andra granskar en! FB kan missbrukas! Visst. Allting kan missbrukas här i världen. En del av spelet är väl att inte säga saker på FB som man senare får ångra. Faktum är att det borde vi inte göra i ”verkliga livet” heller. Samma sak med offentligheten. Vill man påstå något eller argumentera, blir man synlig. Det hör till.

Jag vet inte om jag använder FB om några år. Kanske har någonting annat tagit över. Konceptet är ändå givet och fungerar.

