Häromdagen hörde bloggaren på nyheterna i radion. Man berättade om planer på att i atomkraftverk delvis kunna utnyttja avfallet från traditionella enheter till nytt bränsle. Man skulle alltså delvis utnyttja problemavfallet, som ju minsann inte är tömt på all sin energi! Dessutom visar den här nyheten att man kan göra saker och ting med avfallet i stället för att bara gräva ner det!

Bloggaren vill inte här gå in på tekniken bakom det hela. Det skulle bli för långt. Berättar i stället om en annan sak. Stötte på en intressant diskussion i bussen, förd på finska. En ung dam, som uppenbart hade skolning på området (bloggaren är fysiker och känner igen gelikar), försökte förklara koncepten för en lite äldre herreman, som saknade kunskap på området. Det gick inte så bra. Det slutade med att han viftade undan problemen med kommentarer i stil med ”Vem bryr sig?” och ”Vad behöver vi den där kärnkraften till egentligen?”. ”Vi klarade oss ju så bra tidigare!” Damen gav fort upp.

Kom att tänka på allmänbildning igen! Är det verkligen inte allmänbildning att ha en lite vidare syn på dessa saker än den manliga diskussionsparten? Vi är många idag. Vi skulle inte klara oss bra med teknologi från tidigare sekler! Vi skulle må pyton, dö unga osv. Vi behöver energi, och är tvungna att utveckla acceptabel teknologi för att utvinna den! Så är det! Varför skulle man då inte bry sig? Det gäller bokstavligen vår existens.

Det här är igen ett prima exempel på att vi måste ha en bredd på allmänbildningen i gymnasieskolan. Vi behöver kunskaper i humaniora, samhällslära, ekonomi osv, men vi måste också förstå hur vår natur och miljö tickar! Naturvetenskaplig allmänbildning får inte sopas undan som mannen ovan gjorde.

Jag gör som Cato i senaten. Han hade sin slutkläm ”I övrigt anser jag att Karthago borde förstöras”. Min version är ”I övrigt anser jag att alla realämnen ska vara lika värda!”

 

 

 

Annonser