Nu har svininfluensen kravlat sig över nyhetströskeln. Ett antal personer ha i södra Finland avlidit i sviterna efter den senaste influensavågen. Jag antar att det här hände varje gång en epidemi när oss, men…

Till och med vaccinationsmotståndarna har tydligen vaknat denna gång. Många har redan hunnit försöka nå den immunitet en spruta kan erbjuda, men det finns förstås gruppen ”försenade”.  Bloggaren undvek under ett antal år vaccinet, eftersom det lär utvecklas i fågelägg, som jag råkar vara allergisk för. Läkare uppmanade mig att låta bli vaccinet. För något år sedan kom jag i samråd med en medicinare fram till att det skulle vara skäl att försöka i alla fall. Inga större problem! Det gick bra.

Beslöt mig för att upprepa försöket i år. Gick till företagshälsovården, som Helsingfors stad erbjuder oss lärare!

Innanför dörrarna finns det en rad på fyra mottagningsluckor. Den vänstra hade en pil högerut, lucka nummer tre en pil vänsterut och den i mitten (som pilarna alltså pekade på) ståtade med en stor skylt ”Stängd”.  Den sista luckan var obemannad. Bloggaren väntade en stund. Ett mottagningsbiträde kom gående. ”Vad vill du?”, frågade hon. Jag frågade om det fanns möjligheter att få influensavaccination. ”Nej!”, blev svaret. Smått förvånad frågade jag om det verkligen stämde.  ”……………..   suck   …………….. man måste beställa tid” sa hen. Upplyste om att det hade jag räknat med. Lång tid åtgick för studium abv datorskärmen. Sedan föreslogs en tid så långt fram i tiden, att viruset sannolikt muterar före det. Förstår inte riktigt varför. Jag räknade snabbt ca 10 vitrockar i rörelse, men bara 3 patienter i den våning jag råkade befinna mig. Nåja. Saknar förstås helhetssyn. Kände mig som en medborgare i det forna Sovjet och tackade för mig.

Vidare till lokala kommunala hälsostationen i Gamlas. Fram till luckan med förklaringar av mitt problem. Njaa. ”Vi ska se vad vi kan göra”. En ung dam i vitt springer förbi. ”Vaccin? Äh, det tar bara 30 sekunder av min arbetsdag. Skriv in honom på datorn så punkterar jag honom.”  Den attityden gillar jag i dagens ungdom! Snabbt och lustigt gick det alltså.

Det kommunala behöver inte vara tungrott och krångligt. Finns det vilja, drivs också en kommunal hälsostation med samma glamour som ett multinationellt företag! Bra!!!

 

