Hörde här om kvällen på den förträffliga podcasten Eva och Pöll i arenan, radio Vega. Brukar göra det! Rekommenderas!

Bloggaren antar att en av motiveringarna till att vi bloggar, poddar osv. är att vi vill väcka tankar och kanske (sansad) debatt. I podcasten hörde jag två saker som fick min skrivlust att pocka på. Ska berätta.

Hörde igen åsikter att skolan borde! Tror det var moderna språkliga termer och etiken bakom dem det var fråga om. Termen ”kränkt” ser ut att ha någon sorts renässans och överanvänds i viss mån. Jag tror nog att modersmålskollegerna gör sitt bästa för att lära ut ordens betydelse och användning. Jag brukar reagera när någon anser att skolan ”borde”. Det är lite som katolikerna med sina relikbitar av Jesu kors. Man får en känsla att de tillsammans räcker till för en mindre skog. Åsikterna om vad vi ”borde” i skolan kommer på i mängd och massa. Ibland känns det lite dystert att vara den som ”borde ha gjort något” genast någonting konstigt sker därute. Speciellt vi gymnasielärare ser inte våra elever så ofta! Några timmar i veckan om kursen är igång. Man hinner inte trolla fram vad som helst. De unga ska också lära sig fysik! Hemmens roll är så oerhört mycket viktigare. Detta inte som kritik, men kanske en tankeväckare!!

Ett annat intressant påstående var att diskussion i sociala media och andra nya fora, gör att en del inte vågar uttrycka sig! Man är rädd för den lilla ultra-aggressiva grupp människor som förringar det mesta vi andra tycker. Den kommentaren kan man förstå. Det är så lagom roligt att bli utskälld när man tycker något! Vett och etikett ska råda här med!

Själv gillar jag att uttrycka mig så här. Ibland har jag blivit påhoppad och utskälld, men det har skett också i verkliga diskussioner! Det finns riktiga människor av kött och blod, som blir förbannade när någon har en avvikande åsikt. Så är det bara. De avbryter, förringar, skämtar bort, grälar och framför allt, ger inte muntur!! När man skriver, får man uttrycka sig. Svaren kommer när man är klar. En gammal fysiker föredrar vissa dagar att skriva. Det finns argument för och emot alltså.

Poddacsten då? Den fick mig att tänka och skriva. Anser att den lyckats! Bra gjort!

