Bloggaren är allergisk. Ordentligt! Det är fråga om flera matallergier och jag reagerar på annat också. Björkpollen har alltid varit en svår historia. Några månader av året har varit mer eller minde förstörda. Snuva, rinnande ögon, andningsbesvär, hudreaktioner. Hela skalan finns med.

För ett par år sedan bestämde jag mig för att definitivt göra någonting åt saken. Tog kontakt med en läkare som förordade det som på finska är känt under namnet ”siedätyshoito”. Den svenskspråkiga termen är hyposensibilisering eller specifik immunterapi.

Det hela verkade jobbigt! Någon gång i veckan fick man en injektion som förde in allergenerna i blodomloppet. Sedan ökades dosen och småningom blev intervallen mellan injektionerna längre. Det var besvärligt på många sätt. I Helsingfors blir man behandlad vid Allergisjukhuset. De tjänstemän som planerat detta, har satt in tider för behandling på måndag, tisdag och torsdag mellan klockan 8 och 11 på förmiddagen! Då vanligt folk är på jobb! Genialt! Köerna är långa! När man fått sin giftdos, måste man vänta minst en halv timme. Risken för allergichock finns med i bilden!

De små doserna i början kände jag knappast av. Men så ökade de i storlek. Korridorskvallret visste att berätta om hemska saker senare under processen, som sammanlagt räcker ca 3 år! De stora doserna slår knockout på en! Man blir trött som fasen. Kemikalierna väller av och an i systemet, och man vill helst sova. Men man har ju ett arbete att sköta! Bra planerat av tjänstemännen!

Nu är vi mitt inne i en verkligt kraftig björkblomning. Hur känner jag mig? Bra! Är inne på andra behandlingsårets slutraka och kuren biter!

Det fungerar! Ingen snuva att tala om. Inte så många andra symptom heller. Trots det besvärliga med injektionsrundorna, har det alltså definitivt varit värt allt besvär.

Bloggaren rekommenderar hyposensibilisering för alla som lider av björkpollen eller något annat fanstyg. På kemikalieflaskorna går det att läsa om andra kurer. Getingar, husdjur, timotej, al och säkert flera därtill. Det är mödan värt att kunna leva ett normalt liv, mitt ibland en massa snörvlande och rödögda medmänniskor!

