Bloggarmorfar har hoppat in som temporär barnvakt under sommarlovet. Åttaåriga T var till gott sällskap under en veckas tid. Det gällde att hitta på någonting. Man kan ju inte leka med en iPad hela dagen!

En av dagarna tillbringades på vetenskapscentret Heureka i Vanda. Det var en lyckad dag. Mycket fysisk aktivitet utomhus och intressanta grunkor inne i byggnaden. För första gången beslöt vi oss för ett besök i anläggningens kupolfomade filmstudio. Denna fungerar vid behov som planetarium. Vi valde en film om rymden. Man visade bland annat hur människan sänt upp satelliter och kan göra alla världens trick med dem. Problemet med rymdskrot behandlades inte. Lika så bra. T fick fantasin i gungning. Hennes intresse för rymden var tänt!

Barn och rymden är en spännande kombination. Det finns så mycket där ute man kan fundera på. Morfar, fysikern, gladdes storligen. Upptäckandet är en rolig stig att vandra. I mitt eget fall har den inte tagit slut. Hoppas T och andra barn ska få uppleva samma sak.

Hittade på FB en smårolig engelskspråkig version av barnvisan ”Blinka lilla stjärna där”. Tog mig friheten att översätta fritt och lägga till lite eget. Här är resultatet. Till T:s och alla andra barns ära!

 

Blinka lilla stjärna där,

hur jag undrar var du är.

Fjärran lockar du min syn,

lik en diamant i skyn.

Blinka lilla stjärna där

hur jag undrar var du är.

 

När du brinner med fusion,

blinket är en illusion

turbulens i atmosfär,

ger oss denna blinkchimär

Blinka lilla stjärna där

hur jag undrar var du är.

 

När ditt väte tagit slut.

kommer du att svälla ut.

Röd och klar du lyser då,

oerhörd att titta på

Blinka lilla stjärna där

hur jag undrar var du är.

 

Kanske blir du sen en nova,

ny materia oss att lova.

En sak kan jag säga nu,

vi var säkert förr som du!

Blinka lilla stjärna där

hur jag undrar var du är.

