På sociala media kryllar det av diverse livsfilosofier, klurigheter och allmänna snusförnuftigheter. Ofta har de här inslagen någon sorts ideell bakgrund. Man är miljömedveten, feminist, religiös eller någonting annat. Stör dessa inslag bloggaren? Nja! Det väller mycket märkvärdigt omkring en i övrigt också. Lyssna bara på snacket i bussen någon gång!

Tar man intryck av det man kan läsa, höra, ta del av… ?

Det gör man säkert! Mycket är dessutom värt en eftertanke. På riktigt. Men ibland undrar man. Bloggaren har reagerat på viss inlägg nu och då. Här är ett exempel (länkar inte, källa finns på FB):

Författaren Gregg Braden är en amerikansk datavetare, som jobbar inom genren New Age och tydligen ser ut att försöka koppla ihop spiritualitet med vetenskap. OK. Inget illa i det. Han har i sitt namn ett FB-inlägg som bloggaren tar sig rätten att översätta.

Varför komplicera livet

 

Saknar du någon    …ring

Vill du möta någon   … bjud in

Vill du bli förstådd   … förklara

Har du frågor    … fråga

Ogillar du något     … säg till

Gillar du något    … berätta det

Vill du någonting      … be om det

Älskar du någon    … säg det

 

Vi har bara ett liv. Låt det vara enkelt.

 

I och för sig finns det mycket gott i raden av råd. Men! Läs igenom med eftertanke. Bloggaren tycker sig se en otroligt egoism i helheten! ”Jag, jag, jag.” Jag saknar. Jag vill möta, Jag vill bli förstådd. Jag har frågor. Jag gillar eller gillar inte. Jag vill. Jag älskar!

Vi lever inte i våra privata bubblor. Det finns andra människor! Skulle gärna komplettera en aning. Åtminstone med följande:

 

Vill du förstå någon    … lyssna

Vill du låta någon fungera    … respektera

Vill du låta någon trivas    … acceptera

Vill du bli älskad   … försök vara värd det

 

Bloggaren är fysiker och agnostiker. Kan absolut inte påstå mig vara någon expert på människorelationer. Men se det är nog inte GB heller!!! Bevare oss för amatörförbättrare, besserwissrar och egocentriker!

 

 

