Bloggaren har alltid tyckt om historia. Det ska sägas! Är långt ifrån expert på området, men bland de kanske 5 – 6 böcker i digital- eller cellulosaform som för det mesta är på gång, brukar det rymmas med åtminstone någon som tangerar ämnet historia. Just nu läser jag Adrian Goldsworthys lunta om Ceasar. Boken tar upp massor av detaljer om den märkliga politik man sysslade med i Rom på den tiden samt förstås en del militär historia.

I skolan stressade ämnet mig enormt. Varför det? Var det svårt? Nej. Problemet var att man aldrig kom någonvart. Vi kom aldrig fram till 1900-talet, vill jag minnas. Om vi gjorde det, har jag saligen glömt allting från själva undervisningen. Minns en konstig lärobok vi hade. Napoleon avfärdades på ca 7 cm text. Jag ville veta mera! Inte fastna i de korta notiserna. Ja, men det var väl bara att pallra sig till biblioteket? Javisst. Det gjorde jag! Hittade man saker och ting där. Jo, men lätt var det inte. Besvärligt och begränsat utbud. Kunde man inte fråga läraren? Jo igen, men mina frågor var lite speciella. Brukade fråga på rasterna för att inte störa rutinerna. Hur länge har människan sett ut som idag? Hur kan vi veta saker och ting om Egypten och hur man levde där? Hur länge har människan kunnat skriva? Varför upptäcktes järn så sent? Hur många var vi på jorden år tusen? Hur i all världen kunde romarna räkna med sitt konstiga siffersystem? Efter att ha pinat magistern, fick jag mitt enda stipendium. I historia!

Varför denna introspektion? Jo, debatten om skrala läromedel har blossat upp igen. Gymnasieböckerna är dyra och av tvivelaktig kvalitet, sägs det. I mitt eget ämne, fysik, är läget rätt så ok i de fördjupade kurserna. Böckerna fungerar, men…

Dagsaktuella saker kunde tas med i högre grad. Likaså möjligheter till ytterligare fördjupning. Det skulle sitta oerhört bra med ett dynamiskt digitalt läromedel, kopplat till all den information man kan googla och wikipeda fram.

Skulle alla dessa möjligheter ha funnits då jag var gymnasielev, skulle jag ha trivts riktigt bra på historiatimmarna! Och med läxläsning hemma! Måtte beslutsfattare och förlag hiva in lite extra kol!

