Det händer i Europa. Skottland kommer kanske att trilla ur helheten Storbritannien. I Italien gör sig Lega Nord synlig med önskemål om större autonomi eller kanske till och med självständighet för landets norra delar. Gamla Sovjetunionen har fallit i många bitar osv. Är ingen historiker, men det är ganska klart att det här står i kontrast till begreppet nationalstat för storleksordningen 100 år sedan. Då samlade man ihop en massa små regioner och bildade stater som Tyskland, Italien, Storbritannien, Sovjetunionen osv. Varför en motsatt trend just nu?

Eftersom jag absolut inte är någon expert på området, ska jag låta bli att ens försöka komma med en vettig motivering. Kanske kan någon bloggläsare svara med tyngre argument. Utgår som vanligt från mig själv. Svarade idag på en FB-quiz med temat ”Hut brittisk är du?”. Gillar dessa quizar. Somliga säger att de finns till för att ”storebror” kartlägger dig. Kanske det. Men det gör han väl i alla fall. Svarar därför gärna på dem. Jag blev 45 % brittisk, antagligen för att jag föredrar kaffe framom te.

Är alltså inte speciellt brittisk. Gillar ändå England stort. Besöker ofta landet och har det hur fint som helst. Skulle bli ytterst sur på främmande nationer som visade vilja att skada mitt kära England/Storbritannien!  Ser närmast mig själv som en medborgare i Europa. Mitt idag finländska pass (som tidigare var norskt), hindrar inte att jag känner mig hemma i Tyskland, Italien, England…. Hur de egentliga riksgränserna dras, har kanske blivit något av en lokalpolitisk fråga. På gott och ont! Lega Nord argumenterar om jag förstått det rätt, att det är orättvist att de rikare nordliga delarna av Italien skall pumpa in fyrk i det fattigare södra delarna av landet! Kan förstå, men förvånas samtidigt en aning över bristen på solidaritet. Hur skulle det vara att försöka utveckla de fattigare regionerna! Är ute på hal is nu. Man kanske har försökt och misslyckats!

Hur som helst tror jag fast på att ett ”folk” ska ha rätt att bestämma om sin lokalpolitik. Vilken stat vill man tillhöra? Vill man uppnå självständighet? Skottarna står inför det valet de närmaste dagarna. Andra kanske senare.  Få se hur det går! Britterna accepterar situationen, trots alla de problem som står inför dörren. Det är demokrati! Samma gäller inte överallt minsann!

En tanke som flera gånger slagit bloggaren, är att Finlands södra delar behandlas lite respektlöst! Vi har lejonparten av landets befolkning. Vi pumpar ut pengar i regionerna. Vi beskylls för allt som går åt skogen. Varje gång någon kväker om ”herrarna i Helsingfors” knyter det sig inom mig. Dessa politiker är folkvalda från hela landet. Dessutom är många av dem kvinnor. Kanske skulle det vara dags att planera ett autonomt södra Finland, för att få slut på saken? Kanske tom. ett självständigt sådant? Bara en liten tanke!

