Bloggaren är absolut inte idrottsfientlig, men… Efter en tung arbetsvecka, brukar vi här hemma sätta oss ner för att koppla av vid TVn. Sker inte så ofta nu, när man kan få fram program via andra media. Vad hände igår? Jo, i stället för vårt förväntade program, visade man hur Finland förlorade mot Kina i volleyball!

Minns att detta genom åren skett otaliga gånger. I stället för utlovat program, visar man finalmatchen i pingis, där Moldavien spelar mot Malta, eller något liknande. Visst finns det sportentusiaster med rätt att följa med dylikt, men fenomenet väcker också aggressioner. Ordentliga sådana. Frågan lyder då: Varför kör idrotten över allting annat?

I grund och botten är det en bra fråga. Om vi nu talar om TV – en grunka som kanske inte är aktuell i nuvarande form så länge till – undrar bloggaren om det inte kunde vara möjligt att vika en kanal för de idrottsbitna. Bara för att undvika onödiga gräl (jag har bevittnat flera riktigt ordentliga sådana).

Man brukar få sig en känga när man tar fram denna sak. Senast jag gjorde det, fick jag höra att jag sannolikt inte klarar av att arbeta i lag med någon, eftersom jag inte sysslar med lagsport. Dumheter. Lärarens jobb är lagarbete i högre grad än många andra jobb. Tvärtom tror jag att det här med laganda kan slå fel ibland. Minns hur en propert klädd dam ”hejade” på sin ca 10-åriga son vid fotbollsplanen med vrålet ”döda den satan”! Hm!
Det här var kanske ett specialfall, men…

Fram för egna idrottskanaler! För den som vill koppla på dem.

