Det finns dagar då minnena väller över en, på gott och ont. Mycket har ändrat sig sedan barndomen för ca ett halvsekel sedan, men andra saker vill inte riktigt ge med sig. Det här med att vara finlandssvensk t.ex. Visst känner jag en stolthet över den delen av min identitet, men ibland tränger väggarna på. Tidigare i livet var det självklart att man hörde till den svenskspråkiga församlingen, läste Hbl, jobbade på svenska, röstade på SFP, hörde till ett svenskt fackförbund om det fanns osv. Det som retade mest den tiden var den självutnämnda elit som stod där och förmanande berättade hur det ena och det andra förhöll sig.

Det viktiga var det svenska språket, inte om det hela fungerade!!

Med tiden blev bloggaren allt mer kritisk mot detta sätt att tänka. Måste det vara så här? Kan jag inte skjuta på väggarna så att det går att andas igen?

Bloggaren lever i en demokrati. Jag gör vad jag vill. Jag har röstat på SFP om någon vettig kandidat har ställt upp. Så har det inte alltid varit! Jag har jobbat på svenska under en hel yrkeskarriär. Församlingen? Det ytterst unkna Petrus fick mig att gå över till finskspråkiga församlingen. Är nu Esbo-bo och ”svensk” på nytt. Hbl? Kämpar på. Vill ogärna ge upp tidningen. Men räcker, gör den inte. Läser nyheter på i stort sett tre språk, engelska, finska och svenska i nämnd ordning.

Nu står facket i tur! FSL, Finlands svenska lärarförbund, tar kraftigt ställning för en Vasabaserad lärarutbildning, trots att lärarbristen i södra delarna av landet är skriande. Man fixade en utbildning i Helsingfors som ett samarbete mellan Åbo akademi och Helsingfors universitet, men ÅA fixade kraven på ett sätt som gjorde att lejonparten av de villiga (av vilka många ser ut att vara ytterst kompetenta) inte kommer med! Nu läser man i nyheterna (tack Hbl 😜) att myndigheterna ska syna det hela i sömmarna. Äsch. Slopa ÅA. Starta en svenskspråkig linje vid HU i stället. Det är ju fråga om landets i särklass bästa universitet!

Jag begriper inte vad facket har med saken att skaffa!! Facket ska väl arbeta för den utbildade läraren, oberoende av hur utbildningen uppnåtts?? Bloggaren överväger att gå över till det finskspråkiga OAJ. Facket som sådant lämnar jag inte, men någon ordning får det vara. Juridiskt lär det gå att fixa. En grupp kolleger har undersökt saken.

Ibland känns det som om ankdammen håller på att slamma igen. Det är tur att det finns andra sjöar! Min identitet som finlandssvensk lider inte av vilken sjö jag väljer att landa i! Så det så!

