Det vimlar av all världens tester på t.ex. Facebook. Man kan testa sin intelligens, var man borde bo, vilken kändis man liknar osv. Den vetenskapliga nivån ligger antagligen i botten, men lite underhållande är det att ”testa sig” i alla fall. Värre saker kan man syssla med.

Ibland stöter man ändå på tester som får en att tänka om. Äkta hälften är akademiker med doktorsbetyg i arkivet. Tillsammans med ett antal kolleger lät hon testa sin språkkunskap i sitt eget modersmål, svenska. Det gick bra, men många i den illustra skalan bommade på en väsentlig punkt. De kunde inte välja rätt, när frågan gällde termen algebra. Många trodde t.ex. att det var fråga om beräkningar med heltal!

Vi lärare och andra mer eller mindre vuxna medborgare, har en tendens att beskylla ungdomar för lättja, dumhet och allmän slapphet. Kanske gjorde lärarna så med ovan nämnda skara akademiker när det begav sig?? Frugan har berättat att en lärare hade för vana att förutspå en framtid som städerska för henne, då hon inte riktigt på momangen insåg vad han försökte förklara. Som tur är slutade läraren att undervisa vanliga skolungdomar. Han anställdes i stället vid Pedagogiska fakulteten i Vasa. Hoppas han ställde till med mindre skada där.

Våra ungdomar skolas rejält i ämnet matematik. Åtminstone om man ser till antalet undervisningstimmar. Ämnet sägs ju vara viktigt! Ändå ser det inte ut att fastna i skallen på folk. De som uttryckligen använder matematik på jobbet, kan väl sin sak, men de andra….

Vad försöker bloggaren säga? Ska ämnet bantas ned? Ska det bli frivilligt? Det tror jag inte! Men vi måste kanske tänka om. Ämnet undervisas än idag väsentligen på samma sätt som tidigare. Och med ”tidigare” syftar bloggaren på en lång tidsperiod!

Bloggaren har ingen standardlösning. Jag vet att matematik behövs, bland annat i mitt eget ämne fysik. De flesta av mina unga fysiker behärskar hyggligt de matematiska färdigheter som förväntas av dem, men hur är det med resten? Borde matematiken utnyttjas mera i andra undervisningsämnen? Borde den inom själva matematikundervisningen få en mera tillämpad karaktär?

Det händer mycket på skolfronten just nu. Nya vindar blåser kring studentexamen t.ex. Det blir intressant att se vad framtiden för med sig. Kanske nya undervisningsmetoder. Kanske nya sätt att förålla sig till ungdomen!

Annonser