Läste en artikel Forbes. Det handlade om all världens teknik som matas in i skolorna. I artikeln vill man peka på ett faktum, nämligen att tekniken i sig inte gör någon som helst skillnad. Det är fortfarande läraren som styr och ställer. Exakt!

Bloggaren kan inte annat än hålla med. 100 %!

Problemet är att vi som är intresserade av att prova nytt, ofta beskylls för det ena efter det andra av ”motparten”, dvs. de lärare och andra, som tycker att allting ska konserveras och vara som det ”alltid varit”.

Läraren som vill prova teknik i undervisningen sägs vara naiv och tro att tekniken fungerar själv. Man beskylls för att ha ”cirkusundervisning”, dvs göra det oerhörda misstaget att göra sitt ämne intressant. Man anklagas för att fördärva ungdomen (som han Sokrates) och ta död på den äkta kunskapen. Man sägs vara lat och utnyttja teknik för att eleverna ska fungera för sig själva, utan att man håller ett ilsket öga på dem osv.

Om man lastar av väggelement och murbruk + maskiner på en byggplats, uppstår knappast ett hus av sig själv heller. Man får lov att jobba med saken. Så är det i klassen också. Läraren måste utnyttja tekniken på ett vettigt sätt. Det här betyder inte att man kommer enklare undan. Det är jobbigt att lära sig nytt. Det är mycket enklare att bara köra på med rutin! Från år till år!

Ett argument i diskussionerna är att lärare måste få utbilda sig. Håller med igen. Det gäller väl många andra yrken också. Lärarna i Helsingfors har rätt så goda möjligheter att få fortbildning. Men det förutsätter initiativförmåga. Ingenting sker utan att man själv söker sig till kurser och annan fortbildning.

Det behövs fortfarande skalövningar och drillningar i skolan. Man måste t.ex. Kunna räkna utan teknik likväl som med. Ingen har väl påstått något annat! Men! Teknik ger nya möjligheter. Nu gäller det att utforska dem.

Gillade Forbesartikeln. Den hade ett och annat att komma med.

Annonser