Nu får tydligen 9 personer gå från det finlandssvenska förlaget Schildts och Söderström. Ekonomin håller inte ihop. Lyssnade på en radiointervju med någon som jag dessvärre glömt namnet på. Så går det när man kör bil, med bara halva örat mot högtalare och resten av uppmärksamheten riktad på vägen. Budskapet i radion var ändå tydligt på en punkt. Människan idag börjar allt mer sakna förmågan att smälta texten i en klassisk bok. Man läser hellre korta snuttar i media.

Bloggaren håller med. Skulle gärna läsa flera böcker än jag gör, men det är svårt. Varför det?

För att läsa en bok, behövs tid. Det behövs också lugn och ro. Hur är det för en yrkesarbetande lärare?

När man undervisar, går tiden förstås åt till det. Men det finns håltimmar. Då skulle man gärna jobba. Det lyckas ytterst sällan. Huserar för närvarande i ett lärarrum med ca 60 kolleger. Många av dem vill vara sociala och trevliga, andra har problem med teknik eller är förbannade på någon oborstad student. Ofta kommer de studerande springande med sina problem. De måste givetvis skötas. Det är därför man är där.

Men att jobba utanför klass!? Lyckas vanligen inte. Är man inom synhåll, blir det kommunikation. Jag klagar inte på mina kolleger. Det är prima människor. Studenterna likaså. Men en stor del av jobbet måste skötas hemma! Sent in på kvällarna. Knappt med tid för läsning alltså.

Vi lärare borde absolut ha små arbetsrum, där vi kan låsa in oss vid behov. Rum där vi inte störs och där ljudnivån inte är som på en smärre rockkonsert. Det har jag noterat under hela min yrkeskarriär. Det jag nu skriver om – tid för läsning – är bara ett litet randproblem i helheten. Det finns dagar då jag oroar mig för standardlärarens mentala hälsa! Försök ställa upp ett arbetsbord i Helsingfors järnvägsstation och få något vettigt gjort där. Under ett helt arbetsliv!! Saken blir inte heller bättre av det faktum att vi hela tiden förväntas göra allt mera arbete utanför klassen. Under min karriär har den biten vuxit exponentiellt.

Följer med fasa med hur en del bekanta på sina arbetsplatser råkar ut för motsvarande elände. Kontorslandskap ska det var. Människor ska umgås och inspirera varandra, heter det. Tro en gammal fysiklärare. Det fungerar inte! Man behöver lugn och ro någon timme nu och då om arbetet ska skötas väl.

Vi förväntas idag vara tillgängliga dygnet runt. Svara på samtal i mobilen, på meddelanden via epost och sms inom fem minuter. Det här sistnämnda går jag inte med på längre. Kollar posten någon gång per dygn, vilket har fått ett par föräldrar att fråga hur jag egentligen sköter mitt jobb! Senast var det en som ondgjorde sig att jag inte svarade på mobiltelefonsamtal under pågående lektion!

Måste erkänna att jag läser en hel del vissa lov. Det är förstås farligt att medge detta. Folk brukar ju klaga på att läraren få lön på sommaren. Varför inte med dra argumentet fullt ut klaga på avlönade höstlov, jullov, veckoslut och den tid av natten man sover?

Jag tror att läsandet är en indikator på ett djupare problem. Förlagen kämpar inte mot ett fördummande av individen. Problemet ligger i ett
samhälle, där krav på inbesparingar och effektivitet (på en och samma gång) stressar individen oerhört. Skadligt på lång sikt vill jag påstå!

