I går kväll var det bal på slottet. Med Kungliga Gustav Adolfs Akademien. Äkta hälften har mottagit sitt pris och fått höra vänliga ord av mången kollega. Bloggaren lufsade efter och hade riktigt roligt. Vi har träffat intressanta människor, skålat för kungen, ätit snofsig mat och haft det fint. Humöret är gott här på fredag morgon.

IMG_0096.JPG

Några egna iakttagelser? Javisst. Flera olika akademiker frågade om jag också är traditionsvetare. Då jag berättade att jag är fysiker, var reaktionerna intressant. Det fanns några standardsådana. En var att jag i så fall måste ha tråkigt bland alla humanisterna. Absolut inte! Har alltid tyckt att det äkta hälften sysslar med är intressant. Det ger bara lite vidare perspektiv på tillvaron. Har kanske själv en spegelvänd fördom. Jag tror ofta att medmänniskor uppfattar fysik som tråkigt. Somliga ickefysiker har sett det mödan värt att berätta för mig att det är så! Men inte här i Uppsala!

En annan intressant grej dök upp vid en diskussion om litteratur. Någon frågade mig om jag läst en viss bok – en deckare no less. Det hade jag. Läser fysiker böcker? – blev den förvånade reaktionen.

Allt detta förstås i bästa stämning. Inga aggressioner eller så. Bara gott humör. Men vi människor vet tydligen rätt så lite om varandra!? Om en fysiker unnas en liten kulturobservation.

Skål för alla former av kultur.

