Bloggaren åker gärna kommunalt, men ibland måste man sätta sig i bilen. Har två barnbarn att kuska på ibland plus diverse tyngre grejer att transportera.

Parkeringen är ett intressant fenomen. De klassiska parkeringsautomaterna krävde mynt i fickan. Dessutom betalade man ofta rundligt med övertid för att inte dra på sig böter.

Idag har bloggaren tagit ibruk två betalsystem, med appar på telefonen. Min favorit är Parkman. Parkeringen aktiveras när man kör in i rutan och avaktiveras när man åker iväg. Har sparat massor med pengar på det. Måste ibland åka till bland annat Allergisjukhuset för behandling mot djävulsträdet björk. Kunde tidigare betala med Parkman, men nu har man hittat på att blockera servicen! Varför det?? I stället fungerar en annan service – Easypark. Ok. Aktiverade den med. Få se om också den ska blockeras! Bara för att jävlas?

Har bloggat om detta tidigare, men repeterar en aning i alla fall. Allergisjukhuset ligger uppe på en liten alp (finländsk standard). Man måste hasa sig upp för en brant backe. Har man inte patienter på lungavdelningenn av andra skäl, får man det på grund av backen. Speciellt äldre astmatiker är totalt kaputt när de väl kommit upp. Bloggaren har bokstavligen halvburit in ett par äldre damer. Tala om planering. Den som råkar ha bil, stöter på parkeringsproblemet. Övervakarna brukar spöka i sin röda övervakningsbil och slå till som rovfåglar på sorkar. Minsta lilla snedparkering brandskattas hårt. Har sett dem sitta och peka/skratta åt hysteriska patienter som har en tid att passa men absolut ingen parkeringsplats. Det blir att köra någon kilometer bort i vinterkylan och sedan tackla backen!! Visst ska vi ha ordning och reda i landet, men det här…

Nu vill jag inte gnälla på en yrkeskår. Visst måste vi ha parkeringsövervakare, men ett par historier kan jag kosta på mig.

Var ute med barnbarnen i en lekpark. Barnens mamma handlade någonting i en affär. Vi gick till bilen, inloggad på Parkman. När jag stegade fram de sista fem metrarna, sökte jag fram bilnycklarna och avaktiverade parkering. Vad händer? Jo en parkeringsövervakare springer fram ur en portgång och knäpper på sin apparat. Det blir böter sa hen. Bloggaren ilsknade till och berättade att jag minsann betalt. Det syns inte i min apparat sade övervakaren. Berättade att jag sekunden tidigare avaktiverat för att köra iväg. Övervakaren såg ju att jag knäppte på telefonen!! Dög inte. Du måste bevisa att du be talar, hmpf hmpf. Ok. Appar av den här typen brukar ha en logg. Sökte upp den. Bevisade. Övervakaren blev sur. Ok sa hen. Men nästa gång får du inte avvaktivera innan du kört iväg!! Har för mig att det är förbjudet att knäppa på telefonen när man navigerar i hamnstadens trafik, men orkade inte diskutera.

En annan gång parkerade jag på en enkelriktad gata. Valde gatans vänstra sida. Gjorde vad jag skulle och återvände till bilen. Övervakaren stod där och skrev ut böter. Påpekade att jag hade en parkering aktiverad på Parkman och att jag kunde bevisa det. Man måste ha ett klistermärke i bilfönstret sa övervakaren surt. Det har jag, sa bloggaren. Titta där. Den måste vara på trottoarsidan så att jag ser den sade den maktfullkomlige. Så lugnt bloggaren bara förmådde, framlades förklaringen om att vägen är enkelriktad och åkdonet parkerat på vägens vänstra sida. Klistermärket ligger till höger på rutan vilket vanligen ÄR trottoarsidan! Övervakaren betraktde bloggaren med stora ögon och halvöppen mun. Efter en stund kom reaktionen. Aj jaa. Nå – all heder till den som kan erkänna sig ha fel. Men ibland undrar man.

Nu ska jag till jobbet. Bussen är det som gäller!

