I gårdagens HS kunde man läsa om att lärare i Finland sitter inne med usla färdigheter i datakunskap. Det sägs att skolor utrustas, men att läsplattor och annan utrustning samlar damm, utom då man nu och då roar sig med något enkelt spel. Förvånas bloggaren? Nej! Men några saker kunde tas upp.

Behärskar bloggaren ny teknik? Behjälpligt gör jag väl det. Känner ändå mången bekant, som på gränsen till sin pension kan mera! Samma gäller en del personer som varit pensionärer en längre tid. Det här är inte en åldersbunden historia. Det är knutet till hur intresserad man är. Min generation har vuxit upp med att se tekniken komma och utvecklas.

Lärare på fältet då? Nu är det bara så, att det man använder, det behärskar man. Det hjälper inte att bara köpa elektronik och vänta sig att någonting ska ske. Fältet behöver kursverksamhet, vettiga verktyg, eböcker och annat. Då kan det hända att förändringar sker. Skolan har alltid legat efter sin tid. Minns egna lärare som inte hittade strömbrytaren på episkopet och sedan skyllde på elverket. I dag måste man på flera arbetsplatser lära sig nytt arbetskarriären igenom. Så var det inte nödvändigtvis tidigare, då man kom in på kontoret och fattade gåspennan. Några tiotal år sedan överlämnade man samma skrivdon åt efterträdaren. Det här med nytt är en stressfaktor, men det som gäller ute i världen, borde kanske gälla skolan också! Vi lever inte i en skyddad verkstad!?

Sedan till en intressant fråga. Många lärare skyller på att dagens ungdom är ofokuserad, har svårt att koncentrera sig, inte kan koordinera fakta, inte ser sammanhang, har dåligt modersmål, saknar räkneförmåga …. Efter en lärarkärriär på ca 40 år, kan bloggaren intyga att klagomålen låtit lika precis hela tiden!! Några av forntidens klantskallar är aktiva pedagoger idag. Och gnället fortsätter. Har inte riktigt klart för mig hur mekanismen bakom allt detta ser ut. Glömmer vi vuxna våra ungdomsårs begränsningar? Själv minns jag hur det var svårt att begripa en hel av det som magistern bubblade på om! Allmänbildning och mognad finns inte i vaggan. Den utecklas under en lång tid. Åtta veckor gamla hundvalpar lär ha tagits insom rekryter i polisskolan (alltså hundenheten hoppas jag), men hundar lever bara ca 10 år. De måste mogna snabbt. Annat med oss människor. Många unga är på god väg, men de måste få ett visst andligt utrymme.

Den som gnäller, behöver alltid någonting att skylla på. I min ungdom var det t.ex. den hemska musiken, skräplitteratur, religiöst ointresse, vänsterpolitik, hippies, bristen på respekt för Svenska Folkpartiet, kvällssuddande, gårdslekar, för mycket idrott, för lite idrott, bristen på krig, samhällsklass, föräldrarnas arbete, märkliga efternamn etc. Största boven just då var TVn. Usch. Ungdomarna sitter bara och glor, hette det. Ja ja. Idag är de lärare bevars. Bland annat.

Nu skylls ungdomens svagheter på tekniken! Som för fasen inte ens används! Märkligt!

Bloggaren tror att den vettiga läraren måste försöka analysera den situation vi befinner oss i för att sedan vända saker och ting till det bästa! Ungdomarna är slängda i konsten att använda diverse tekniska grunkor i privatlivet. Det ska vi inte ondgöra oss över hela tiden! Kanske kunde vi gå in för ett vettigt bruk inom skolan. I motsats till eventuellt spelande och slösurfande utanför densamma!! Ju negativare attityd, desto sämre resultat.

På bilden skriver våra duktiga brändöiter studentprovet i matematik. Fysiklektorn är med i själen!

IMG_0023-0

 

Annonser