Skulle ta mig till hälsogranskning i den lokala hälsostationen. Problemet var att jag per telefonsamtal fått en tid, medan ett textmeddelande gav mig en helt annan. Nåväl, man kan ju ringa och kontrollera. Visst! Men telefonnumret på webben kopplade en lärare som tagit ledigt från jobbet denna förmiddag till fel hälsostation.

Där möttes jag av en ytterst amper person. Varför ringer jag till fel station? Vilket var namnet? Efter att ha stavat mig igenom det tre fyra gånger, trodde personen ifråga tydligen att jag var turk eller liknande. Ännu surare attityd! Fick inte tala till punkt i en enda hel sats. Staccato-avbröts hela tiden. Och då talar jag som lärare inte långsamt minsann. Tvärtom! Avslutade samtalet och tog bilen till den rätta stationen. Där bemöttes jag helt sakligt och bra. Problemet löste sig.

Nu finns det förstås besserwissrar som säger att jag måste komma ihåg att personalen jobbar i sitt anletes svett och gör ett tungt och krävande arbete. Jag får inte klaga. Ja ja! Som lärare förstår jag läget mer än väl. Jag jobbar också periodvis med ett tungt och krävande arbete, råkar på diverse osakligheter från diverse håll osv. Men det ger mig inte någon rätt att molla klienterna, mina elever! Och det hoppas jag verkligen att jag inte gör!! Dessutom var samtalet den sure tog emot antagligen det första på morgonen – telefonväxeln hade precis öppnat. Om man är så stressad klockan 8 på morgonen, hur illa ska det inte vara 4 – 5 timmar senare? I arbetslöshetens Finland, skulle man säkert hitta trevligare personer som kunde anställas i telefonslussen.

Nu ska nämnas att allting inte är lika jävligt. De läkare och hälsovårdare bloggaren på senare tid råkat ut för, har varit av hög standard. Inga problem där. Det är på den ”praktiska nivån” problemen uppstår. Men det gör inte saken bättre precis!

När man råkar ut för saker och ting, tolkar man givetvis det som hänt ur ett personligt perspektiv. Bloggaren närmar sig pensionsåldern. Om man får leva, blir man antagligen långsammare och osäkrare. Ska man då bemötas så här?? Tanken skrämmer.

En händelse av det här slaget, höjer adrenalinnivån betydligt. Det kan inte vara hälsosamt! Vilken är den nationalekonomiska betydelsen? Undrar hur många sjukdomsattacker ett dylikt bemötande utlöser? Vad kostar det för samhället? Men kanske man kan resonera så. att om man behandlar folk så pass effektivt att de stryker med i sin aggression, så behöver man inte bekymra sig om att betala ut någon pension?? Bloggaren spekulerar. I det rådande politiska klimatet!

