image

Semester i Oia, Santorini. Det har varit en fin vecka, med solsken, 30 grader värme och allmän trivsel.

Och hur är det med den ekonomiska krisen, i media rapporterade generalstrejker och allmänt kaos? Faktum är, att om vi inte hade varit medvetna om problemen, skulle vi inte ha märkt någonting!

Grekerna brukar fråga varifrån man kommer. När man idag säger Finland, drar en liten skugga över frågarens ansikte. Inte aggression om bloggaren tolkar minen rätt. Snarare ett trött vemod. Har varit stoltare över min nuvarande nationalitet. Men vänligheten mot turisten kvarstår. Ingen har behandlat oss illa!

Nu är jag inte naiv, skulle jag villa påstå. Det finns massor i Grekland som måste fixas. Det är inte heller ok att så där bara avskriva eventuella skulder, men…

Förändringar och reformer som inte kommer inifrån blir grunda, tror jag. Påtvingade regler och begränsningar kanske fungerar på kort sikt, men lämnar de bestående intryck på kulturen?? Väcker de inte bara aggressioner och beskyllningar på utomstående?

Som lärare vet jag att det är mer eller mindre omöjligt att lära ut någonting åt den som inte är motiverad. Att motivera en ung människa är inte alltid lätt, men det händer att det lyckas – och då blir det bra. Också kulturer kan förändras. Finland idag har utvecklats långt ifrån det agrara samhälle som gällde för 100 år sedan. Anpassning krävs och sker! Kommer säkert att gälla Grekland också.

I media läser man om hur grekerna är lata plus andra fördomar. Kom hit och se efter bara. De som jobbar, gör det från tidiga morgonen till sena kvällen. Skulle kanske behövas vissa begränsningar defacto! Som en arbetstid på max 8 timmar? Arbete i skift?

Känner mig lite trött på det politiska klimatet hemma i Finland och ute i Europa just nu. Har svårt att tänka mig att man i USA skulle stänga dollarkranen till en av delstaterna om man inte där lever upp till förväntningarna. Nog fasen borde Europa nå samma standard! Ta hand om varandra och ställa krav på samma gång.

Nåja. Är ju inte expert på politik och ekonomi. Vet att jag är en tyckare! Men det har jag rätt till. Tänker fortsätta stöda detta märkliga kaotiska land. Så långt jag nu kan!

 

 

 

