Det är väldigt ofta det finska skolsystemet dyker upp på tapeten där ute i världen. Vi hissas till skyarna. Trevligt förstås, men stämmer saker och ting?? Här är ett exempel på en artikel i US Uncut.

Bloggaren gillar att läsa artiklar av den här typen. Man får en viss bild av hur pålitlig rapportering i media kan vara. Vi ska se en aning på detaljerna. Vad påstår man i artikeln? Massor! (Kolla!) Bara några punkter kan tas upp här.

Nu har bloggaren begränsade möjligheter att kontrollera internationella statistiska uppgifter. Likaså är bedömningen jag gör vinklad ur ett gymnasieperspektiv, men vi kör på ändå!

Det sägs att klasserna/undervisningsgrupperna är bland de minsta i världen. Mindre än 20 elever per grupp. I fördjupade fysikkurser, kan det stämma, men de obligatoriska grundkurserna har  30+ elever i ett rum avsett för högst 24! Och värre blir det med kommande sparkrav!

Man påstår att varje undervisningsgrupp har tre lärare! Jaha! Två arbetar med allmän undervisning, medan en hjälper elever individuellt. Visst har vi haft skolgångsbiträden i grundskolan, men bloggaren har för sig att sparkraven gör sitt här också. Själv har jag alltid varit ensam med undervisningshorderna! Både i grundskolan och gymnasiet.

Lärarna påstås jobba mindre och med högre lön samt påstås vara mindre stressade än kolleger i USA. Formellt stämmer det kanske, men under de senaste tiotalet år, har bloggaren sett en massa oavlönade arbetsuppgifter dyka upp. Jag själv jobbar bara högst ca hälften av min aktiva arbetstid i klass. Resten av jobbet gör jag, om det lyckas i brist på arbetsutrymmen, i allmänna lärarrum (kunde lika gärna ske i Helsingfors järnvägsstation) eller hemma. Stress verkar ha en ökande trend. Har själv en del verkligt dåliga dagar. Dessutom har vi gymnasieskolan krav på kompetensutveckling, t.ex. när det gäller moderna ”digitala” lösningar och arbetsmetoder. Det är viktigt, men vi borde få sakliga möjligheter att sätta oss in i saker och ting. På arbetstid! Lärare förväntas utvecklas och utbildas spontant, som en växande blomma ungefär. Man behöver högst gödsla den någon gång per månad!

Smarttelefoner är bannlysta, sägs det. Arbete görs på krittavla och papper. Det här klingar illa mot trenden just nu, som ju är ytterst ”digital”. I mitt klassrum har vi full frihet att använda den teknik som behövs. En del missbruk är oundviklig, men förr fanns det också de som dagdrömde i stället för att jobba…

I Finland lär man sig minst tre språk. På pappret ja, men i verkligheten. Ska inte nu rådbråka de nya språkexperimenten som planeras, med frivillig svenskundervisning. Skulle vara intressant om någon internationell panel kollade hur bra språken behärskas, dock. Misstänker att det är si som så med den saken??

I övrigt tas många saker upp på ett korrekt och vettigt sätt i artikeln. Det som närmast fallerar, är greppet om trenderna! Visst har vi det bra i Finland. Vi borde inte gnälla. Men det skulle vara trevligt att se det fungerande och goda ha en kontinuitet!! Den saken är inte precis garanterad just nu!

 

 

 

Annonser